FASILITOINNIN HYÖDYNTÄMINEN ASIANTUNTIJATYÖSSÄ
Sippola, Anniina (2018)
Sippola, Anniina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia fasilitoinnin vaikutuksia asiantuntijatyössä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli tuoda ilmi, millaisia kokemuksia fasilitoinnista on aiempien tutkimusten perusteella. Työllä ei ollut tilaajaa, vaan sen aihe perustuu tekijän kiinnostukseen fasilitointia kohtaan.
Työn tutkimusmenetelmänä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka toteutettiin hakemalla aineistoa Hämeen ammattikorkeakoulun kirjaston suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. Aineisto käsiteltiin laadullisin menetelmin koodaamalla ja teemoittelemalla se tutkimuskysymysten perusteella. Tutkimuksen tietoperustana hyödynnettiin kirjallisuutta asiantuntijatyöstä ja fasilitoinnista.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella asiantuntijatyössä voidaan hyödyntää fasilitointia erilaisissa muutos- ja kehittämistilanteissa. Aineisto osoittaa, että fasilitoinnista on ollut hyötyä koulutuksen järjestämisessä, ryhmädynamiikan kehittämisessä, ulkoa annettujen muutosten toimeenpanossa ja ryhmän oman työn kehittämisen suunnittelussa. Tulosten perusteella fasilitoinnista on pääasiassa hyötyä ja hyviä kokemuksia asiantuntijatyössä. Tutkimuksen aineisto oli melko suppea, joten jatkotutkimukset aiheesta ovat tarpeen.
Työn tutkimusmenetelmänä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka toteutettiin hakemalla aineistoa Hämeen ammattikorkeakoulun kirjaston suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. Aineisto käsiteltiin laadullisin menetelmin koodaamalla ja teemoittelemalla se tutkimuskysymysten perusteella. Tutkimuksen tietoperustana hyödynnettiin kirjallisuutta asiantuntijatyöstä ja fasilitoinnista.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella asiantuntijatyössä voidaan hyödyntää fasilitointia erilaisissa muutos- ja kehittämistilanteissa. Aineisto osoittaa, että fasilitoinnista on ollut hyötyä koulutuksen järjestämisessä, ryhmädynamiikan kehittämisessä, ulkoa annettujen muutosten toimeenpanossa ja ryhmän oman työn kehittämisen suunnittelussa. Tulosten perusteella fasilitoinnista on pääasiassa hyötyä ja hyviä kokemuksia asiantuntijatyössä. Tutkimuksen aineisto oli melko suppea, joten jatkotutkimukset aiheesta ovat tarpeen.