dc.contributor.author | Varenti, Salla | |
dc.date.accessioned | 2019-01-02T12:40:34Z | |
dc.date.available | 2019-01-02T12:40:34Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018122822911 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/159367 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyö on Hevosopiston Oy:n tilaama tutkimus opettajuuden muutoksesta Hevosopistolla. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada opetushenkilökunnan ääni kuuluviin ja kartoittaa heidän näkemyksiään opetuksen kehittämisestä.
Opinnäytetyö pureutuu teemahaastattelun avulla Hevosopiston opettajien näkemyksiin oman työnsä muuttumisesta ja alan tulevaisuudennäkymistä. Opettajat ottivat kantaa reformin ja jatkuvan haun vaikutuksesta opetukseen. He miettivät organisaation kehittymistä oppivaksi organisaatioksi ja kipuilevat hierarkkisen oppilaitosmenneisyytensä kanssa.
Opinnäytetyön lopussa kootaan yhteen opettajien näkemysten mukaisesti ja teorian viitekehyksen kautta kehitysehdotuksia opetukseen. Suunnitelma sisältää kokonaisvaltaista organisaation kehittämistä ja uudenlaisia opetuksen järjestämistä.
Tutkimuksen keskeisimmät löydökset opettajuuden muutoksessa Hevosopistolla ovat opettajan osaamisen vaatimusten kasvaminen ajan hengen mukaan. Opettamiseen heijastuu alan muutos, opiskelijoiden tarpeet sekä työelämän kasvavat vaatimukset. Ajan puute ja tehokkuusvaatimus lisäävät haastetta entisestään. Opettajuus hevosalalla yhdistää maatalouden ulkotyöt ja kehittyvän teknologian. Yksittäisen opettajan pitää kehittää omaa opettamistansa tässä jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. | fi |
dc.description.abstract | This thesis is a study commissioned by Hevosopisto Oy on a change in teaching in Ypäjä Equine College. The aim of the thesis is to give voice to the teachers and to explore their views on the development of the teaching.
The thesis deals with what the teachers at Ypäjä Equine College think about the changes in their own work and the prospects for the field. Teachers took a stand on the impact of reform and continuous search on teaching. They gave thoughts about organizational development to a learning organization and about the challenges of a hierarchical educational institution.
At the end of the thesis, the teacher's views and the development of theoretical reference framework are summarized. The plan includes proposals for a comprehensive organizational development and new types of teaching.
The most important findings of the thesis in the change in teaching at the Ypäjä Equine College are the increasing demands of the teachers’ competence according to the requirements of time. Teaching is reflected in changes in the field, students' needs and increasing demands on working life. The lack of time and efficiency requirement will challenge even further. Teaching in the horse industry combines agricultural outdoor work and evolving technology. A single teacher needs to develop their own teaching in this ever-changing environment. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Hämeen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Opettajuuden muutos Hevosopistolla | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1826 | |
dc.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Ammatillinen koulutus | |
dc.subject.keyword | Hevosopisto | |
dc.subject.keyword | hevostalous | |
dc.subject.keyword | oppilaitoksen ja opetuksen johtaminen | |
dc.subject.keyword | organisaation muutos | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Bio- ja elintarviketekniikka|sv=Bio- och livsmedelsteknik|en=Biotechnology, Food Industry| | |
dc.subject.discipline | Biotalouden liiketoiminnan kehittäminen (ylempi AMK) | |