ISO 9001-Laatujärjestelmän päivittäminen
Munne, Joonas (2018)
Munne, Joonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022694
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli päivittää yrityksen vanha ISO 9001:2008 -standardia vastaava laatukäsikirja vastaamaan uuden ISO 9001:2015 -standardin vaatimuksia. Laatukäsikirjan päivittämiseksi yrityksille annettiin vuonna 2015 kolmen vuoden määräaika, joten käsikirjan tuli olla päivitetty vastaamaan uutta standardia viimeistään vuoden 2018 aikana.
Työ tehtiin autoalalla toimivalle yritykselle, jolla on katsastus- ja korjaamotoimintaa sekä varaosamyyntiä. Sertifioitu käsikirja on edellytys katsastustoiminnalle ja käsikirjaan on sisällytetty myös muut yrityksen asiakkailleen tarjoamat palvelut, jolloin yrityksen koko toimintaa pystytään kehittämään laadun näkökulmasta asiakkaiden odotuksia vastaaviksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laadunhallintajärjestelmä, joka vastaa yrityksen nykyistä tilannetta ja päivittää toimintatapakuvaukset sekä rakenne vastaamaan uutta standardia ja käytäntöjä. Laatukäsikirja kirjoitettiin tulevaa sertifiointia silmällä pitäen, joten työllä oli niin toiminnan päivittämisen kuin sertifioinninkin kannalta asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyössä esitellään teoriaa sekä käsitteitä yleisesti laatuun ja laadunhallintaan sekä johtamiseen liittyen. Lisäksi esitetään ISO 9001:2015 -standardin pääkohdat ja vaatimukset, laatukäsikirjan rakenne sekä auditoinnit.
Työ tehtiin autoalalla toimivalle yritykselle, jolla on katsastus- ja korjaamotoimintaa sekä varaosamyyntiä. Sertifioitu käsikirja on edellytys katsastustoiminnalle ja käsikirjaan on sisällytetty myös muut yrityksen asiakkailleen tarjoamat palvelut, jolloin yrityksen koko toimintaa pystytään kehittämään laadun näkökulmasta asiakkaiden odotuksia vastaaviksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laadunhallintajärjestelmä, joka vastaa yrityksen nykyistä tilannetta ja päivittää toimintatapakuvaukset sekä rakenne vastaamaan uutta standardia ja käytäntöjä. Laatukäsikirja kirjoitettiin tulevaa sertifiointia silmällä pitäen, joten työllä oli niin toiminnan päivittämisen kuin sertifioinninkin kannalta asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyössä esitellään teoriaa sekä käsitteitä yleisesti laatuun ja laadunhallintaan sekä johtamiseen liittyen. Lisäksi esitetään ISO 9001:2015 -standardin pääkohdat ja vaatimukset, laatukäsikirjan rakenne sekä auditoinnit.