Snapchatillä lisäarvoa urheiluseuran markkinointiin : Case Tampereen Tappara / Tamhockey Oy
Huhdanpää, Annika; Laine, Jasmiina (2018)
Huhdanpää, Annika
Laine, Jasmiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321457
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli urheilumarkkinointi sosiaalisessa mediassa, keskittyen etenkin sosiaalisen media palveluun nimeltä Snapchat. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda Snapchat-tili suomalaiselle jääkiekkojoukkueelle Tapparalle, tuottaa tälle tilille erilaista sisältöä ja arvioida, luoko tili lisäarvoa seuran kannattajille. Tiliä ylläpidettiin 10/2017-4/2018 välisenä aikana. Lisäksi tavoitteena oli pohtia Snapchatin merkitystä markkinointivälineenä sekä lisäarvon tuottajana urheiluseuran markkinoinnissa.
Kun Tapparan Snapchat-tili luotiin, noin 1 200 kannattajaa alkoi lähes heti seurata tiliä, ja joka viikko seuraajia tuli lisää. Aktiivisesti tilille julkaistuja kuvia ja videoita seurasi keskimäärin 1 100 tilin seuraajista. Tilille julkaistuja kuvia ja videoita seurasi keskimäärin 1 100 tilin seuraajista. Opinnäytetyön tekijät päivittivät tilille useita kuvia ja videoita joukkueesta viikoittain. Tilille lisätty sisältö oli joukkueen harjoituksista, haastatteluista ja otteluista. Suosituinta sisältöä olivat erikoistapahtumat, kuten pelaajan päivä ja Q&A-tapahtumat, jolloin seuraajat saivat mahdollisuuden kommunikoida suoraan joukkueen pelaajien kanssa.
Snapchatin päivittämisen alkuvaiheessa tilin seuraajilta kysyttiin, millaista sisältöä he toivoivat tilille. Vastauksia saatiin runsaasti ja toiveet vaihtelivat aina pelaajasisällöistä kokoonpanoihin ja otteluiden tuloksiin. Opinnäytetyön tekijöiden arvion ja Tapparan Snapchat-tilin seuraajilta saatujen kommenttien mukaan tilille luotu sisältö oli toiveiden mukaista, mutta niistä kävi myös ilmi, että seuraajat tahtoivat nähdä vielä enemmän. Jos Tappara löytäisi resursseja pitääkseen tilin aktiivisena, se kannattaisi ehdottomasti toteuttaa. Joukkueen faneja selkeästi kiinnostaa tilille luotu sisältö ja ennen kaikkea se, että he pääsevät lähes reaaliaikaisesti kommunikoimaan pelaajien kanssa ja vuorovaikutuksen ansiosta tutustumaan heihin paremmin.
Lisäksi tässä työssä tarkasteltiin Snapchatia sovelluksena, sen ominaisuuksia ja käyttäjäryhmiä. Suurin yksittäinen ryhmä ovat 16-24 -vuotiaat nuoret, muodostaen yli 50 % osuuden sovelluksen käyttäjistä. Maailmanlaajuisesti Snapchatia käytti aktiivisesti päivittäin noin 187 miljoonaa ihmistä.
Snapchatin lisäksi viitekehyksenä oli urheilumarkkinointi, johon työssä perehdyttiin. Urheilumarkkinoinnin osissakin pääpaino oli jääkiekossa. Lisäksi vertailtiin eri maiden jääkiekkoliigojen joukkueita ja näiden sosiaalisen median käyttöä.
Kun Tapparan Snapchat-tili luotiin, noin 1 200 kannattajaa alkoi lähes heti seurata tiliä, ja joka viikko seuraajia tuli lisää. Aktiivisesti tilille julkaistuja kuvia ja videoita seurasi keskimäärin 1 100 tilin seuraajista. Tilille julkaistuja kuvia ja videoita seurasi keskimäärin 1 100 tilin seuraajista. Opinnäytetyön tekijät päivittivät tilille useita kuvia ja videoita joukkueesta viikoittain. Tilille lisätty sisältö oli joukkueen harjoituksista, haastatteluista ja otteluista. Suosituinta sisältöä olivat erikoistapahtumat, kuten pelaajan päivä ja Q&A-tapahtumat, jolloin seuraajat saivat mahdollisuuden kommunikoida suoraan joukkueen pelaajien kanssa.
Snapchatin päivittämisen alkuvaiheessa tilin seuraajilta kysyttiin, millaista sisältöä he toivoivat tilille. Vastauksia saatiin runsaasti ja toiveet vaihtelivat aina pelaajasisällöistä kokoonpanoihin ja otteluiden tuloksiin. Opinnäytetyön tekijöiden arvion ja Tapparan Snapchat-tilin seuraajilta saatujen kommenttien mukaan tilille luotu sisältö oli toiveiden mukaista, mutta niistä kävi myös ilmi, että seuraajat tahtoivat nähdä vielä enemmän. Jos Tappara löytäisi resursseja pitääkseen tilin aktiivisena, se kannattaisi ehdottomasti toteuttaa. Joukkueen faneja selkeästi kiinnostaa tilille luotu sisältö ja ennen kaikkea se, että he pääsevät lähes reaaliaikaisesti kommunikoimaan pelaajien kanssa ja vuorovaikutuksen ansiosta tutustumaan heihin paremmin.
Lisäksi tässä työssä tarkasteltiin Snapchatia sovelluksena, sen ominaisuuksia ja käyttäjäryhmiä. Suurin yksittäinen ryhmä ovat 16-24 -vuotiaat nuoret, muodostaen yli 50 % osuuden sovelluksen käyttäjistä. Maailmanlaajuisesti Snapchatia käytti aktiivisesti päivittäin noin 187 miljoonaa ihmistä.
Snapchatin lisäksi viitekehyksenä oli urheilumarkkinointi, johon työssä perehdyttiin. Urheilumarkkinoinnin osissakin pääpaino oli jääkiekossa. Lisäksi vertailtiin eri maiden jääkiekkoliigojen joukkueita ja näiden sosiaalisen median käyttöä.