Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vuoden 2019 mitta- ja kääntyvyyssäädösten mukaisten autonkuljetusperävaunun mitoitus sekä valmistettavuus- ja kustannusarviointi

Soininen, Joonas (2018)

 
Avaa tiedosto
Soininen_Joonas.pdf (2.836Mt)
Lataukset: 


Soininen, Joonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122222811
Tiivistelmä
Jyki Oy:lle tehdyssä opinnäytetyössä perehdyttiin autonkuljetusyhdistelmiin ja niiden toimintaan sekä raskaan kaluston mittoja, massoja ja kääntyvyyttä koskeviin lakiasetuksiin. Työssä tutustuttiin vuoden 2018 ajoneuvosäädöksiin, mutta pääpaino työssä oli kuitenkin uuteen vuonna 2019 voimaantulevaan asetusmuutokseen perehtymisessä. Lisäksi työssä selvitettiin erilaisia ajoneuvokuljetuksissa käytettäviä yhdistelmätyyppejä sekä vertailtiin niitä keskenään. Autonkuljetuslaitteista selvitettiin myös niiden rakenteelliset ominaisuudet sekä tutustuttiin niiden toimintaan. Autonkuljetusyhdistelmistä ja lakiasetuksista opittujen asioiden perusteella tehtiin uusien mitta- ja kääntyvyyssäädösten mukaisten autonkuljetusperävaunun päämittojen mitoittaminen asiakkaan, SE Mäkinen Logistics Oy:n, toiveita kunnioittaen. Mitoituksen avulla tehtiin kustannus-, aikataulu- ja valmistettavuusarviointi. Perävaunun ja yhdistelmän mitoittaminen ja kääntyvyyslaskelma tehtiin TrailerWin-ohjelmalla. Julkisesta raportista poistettiin salattu sisältö ml. kaikki liitteet.

Työssä tehdyn mitoituksen avulla saatiin lähes kaikkia asiakkaan esittämiä toiveita vastaava varsinainen autonkuljetusperävaunu. Mitoitetun tuotteen kyytiin saatiin tehtyjen kuormauskuvien perusteella lastattua kahdeksan henkilöautoa, joista yksi tai kaksi voitiin korvata pakettiautolla, riippuen pakettiautojen koosta. Tehtyjen muutosten myötä yhdistelmän kapasiteettia saatiin nostettua noin 18 % aikaisemmista asiakkaan käyttämistä yhdistelmistä. Lopulliseksi yhdistelmän pituudeksi saatiin 29,9 metriä ja säännösten mukaisessa kääntyvyyslaskennassa sisäsivun oikaisusäteeksi 4,27 metriä. Perävaunun takanurkan sivuttaissiirtymäksi saatiin yhdistelmän kääntyvyystarkastelussa 767 mm.

Mitoitetun perävaunun hinnan laskettiin olevan noin 14 % kalliimpi kuin aikaisemman 7ha -perävaunun. Lisäksi perävaunun erityistä seiskanostinta koskevalla tarkastelulla selvitettiin, että sillä on merkittävä osuus tuotteen valmistushinnassa. Vaunujen vuosittaiseksi tuotantomääräksi arvioitiin noin kuusi kappaletta, mutta lopullista varustelupaikkaa uudelle aikaisempaa suuremmalle tuotteelle ei työssä löydetty.

Työssä mitoitetun perävaunun toimivuudesta liikenteessä saadaan tietoa vasta ensimmäisen perävaunun valmistuttua, mutta tuotteen jatkokehittämisen osalta ollaan päätetty olla asiakkaaseen aktiivisesti yhteydessä. Perävaunun valmistusaikaa pyritään pienentämään ja valmistusteknisten seikkojen vuoksi muuttamaan tiettyjä rakenteita yksinkertaisemmiksi. Lisäksi suunnitellulle perävaunulle selvitetään huolellisesti yrityksen johdon kanssa varustelupaikka, joka vaatii Jykin työtilojen järjestelyä ja muokkaamista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste