Huoltajien osallistuminen ja vaikuttaminen varhaiskasvatuksessa : Huoltajien näkökulmaa selvittämässä
Walldén, Tatja (2018)
Walldén, Tatja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901031044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901031044
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusta ohjaava lainsäädäntö määrittelee lasten huoltajille tarjottavista osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksista varhaiskasvatuksessa. Oman lapsensa tai huollettavansa varhaiskasvatuksen lisäksi huoltajilla tulee varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen mukaan olla mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin laajemminkin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Heinolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluja käyttävien lasten huoltajien näkökulmaa aiheeseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mihin ja miten huoltajat haluavat varhaiskasvatuksessa osallistua ja vaikuttaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikirjeeseen liitetyn Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin 385:lle varhaiskasvatuksen asiakasperheelle. Vastauksia kyselyyn tuli 100. Aineistoa käsiteltiin tilastollisin menetelmin ja analysoinnissa käytettiin suoria jakaumia ja ristiintaulukointia sekä avoimissa kysymyksissä sisällön analysointia.
Tulosten perusteella suurin osa huoltajista haluaa vaikuttaa ympäristön turvallisuuteen, osallistua päivähoidossa järjestettäviin tapahtumiin ja pitää keskustelua sekä suullisesti tapahtuvaa tiedon välitystä toimivana ja tärkeänä. Enemmistön mielestä heidän mielipiteensä huomioidaan ja niiden kertomiseen on toimivia mahdollisuuksia. Enemmistö saa omasta mielestään tällä hetkellä osallistua ja vaikuttaa riittävästi. Huoltajien väliseen yhteistoimintaan osallistumiselle huoltajilla on erilaisia vaihtoehtoja. Osa huoltajista on valmis tarjoamaan myös omaa osaamistaan päivähoidon käyttöön.
Tutkimus toi esille huoltajien näkökulmaa tutkittavaan aiheeseen. Tutkimuksessa tuotiin huoltajien mielipiteet näkyväksi, jotta ne voidaan huomioida toiminnan kehittämisessä ja niistä voivat hyötyä kaikki huoltajat. Huoltajien näkökulman selvittäminen voi laajentaa huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan yhteistyötä tuomalla esille huoltajien osallistumiseen ja vaikuttamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mihin ja miten huoltajat haluavat varhaiskasvatuksessa osallistua ja vaikuttaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikirjeeseen liitetyn Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin 385:lle varhaiskasvatuksen asiakasperheelle. Vastauksia kyselyyn tuli 100. Aineistoa käsiteltiin tilastollisin menetelmin ja analysoinnissa käytettiin suoria jakaumia ja ristiintaulukointia sekä avoimissa kysymyksissä sisällön analysointia.
Tulosten perusteella suurin osa huoltajista haluaa vaikuttaa ympäristön turvallisuuteen, osallistua päivähoidossa järjestettäviin tapahtumiin ja pitää keskustelua sekä suullisesti tapahtuvaa tiedon välitystä toimivana ja tärkeänä. Enemmistön mielestä heidän mielipiteensä huomioidaan ja niiden kertomiseen on toimivia mahdollisuuksia. Enemmistö saa omasta mielestään tällä hetkellä osallistua ja vaikuttaa riittävästi. Huoltajien väliseen yhteistoimintaan osallistumiselle huoltajilla on erilaisia vaihtoehtoja. Osa huoltajista on valmis tarjoamaan myös omaa osaamistaan päivähoidon käyttöön.
Tutkimus toi esille huoltajien näkökulmaa tutkittavaan aiheeseen. Tutkimuksessa tuotiin huoltajien mielipiteet näkyväksi, jotta ne voidaan huomioida toiminnan kehittämisessä ja niistä voivat hyötyä kaikki huoltajat. Huoltajien näkökulman selvittäminen voi laajentaa huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan yhteistyötä tuomalla esille huoltajien osallistumiseen ja vaikuttamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.