Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Äänitehostekirjastojen myyminen internetissä : Mitä eri käyttäjät tarvitsevat?

Survo, Pyry (2018)

 
Avaa tiedosto
Survo_Pyry.pdf (1.537Mt)
Lataukset: 


Survo, Pyry
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822350
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia millaisia äänitehosteita eri käyttäjäryhmät tällä hetkellä tarvitsevat työssään. Työn tarkoituksena oli kyselytutkimuksen avulla kerätä äänitehosteiden ostamisesta ja käyttämisestä laaja aineisto, jota voitaisiin tarkastella käyttäjäryhmittäin useasta eri perspektiivistä. Lisäksi työssä tutkittiin äänitehosteiden myymisen historiaa ja nykytilaa.

Äänitehosteiden myynti on kokenut historian aikana suuria muutoksia, kuten äänentallennustekniikan keksimisen, CD-levyjen suosion nousun ja laskun sekä internetin kehittymisen. Nykyään äänitehosteiden myynti tapahtuu verkossa, jossa pienet, itsenäisten äänisuunnittelijoiden valmistamat äänitehostepaketit ovat haastaneet perinteisten äänitehostejulkaisijoiden suuret äänitehostekirjastot.

Internetissä toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi 116 henkilöä Suomesta ja ulkomailta. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin sekä kokonaisuutena että erikseen vertaillen niitä kolmen eri käyttäjäryhmän, elokuva- ja televisioäänisuunnittelijoiden, peliäänisuunnittelijoiden sekä videoleikkaajien osalta. Tulosten avulla selvisi niin kaikkia käyttäjäryhmiä yhdistäviä tekijöitä kuin monia merkittäviä eroja äänitehosteiden käyttämisessä ja hankkimisessa. Kyselyn tulokset osoittivat, että kaikki käyttäjäryhmät tarvitsevat erittäin monipuolisesti erilaisia äänitehosteita. Käyttäjäryhmien väliset erot syntyivät äänitehosteiden ostamisen yleisyydestä ryhmän sisällä sekä siitä, mitkä äänitystekniikat, -laadut ja editointitavat koettiin käyttökelpoisimmiksi.

Tutkimuksen tuloksena syntyi arvokasta ja hyödyllistä tietoa, jota äänitehostekirjastojen valmistajat voivat hyödyntää valmistaessaan entistä parempia äänitehostekirjastoja. Tulokset auttavat myös äänisuunnittelijoiksi pyrkiviä opiskelijoita ymmärtämään paremmin eri aloilla työskentelevien äänisuunnittelijoiden tarpeita ja käytänteitä. Äänitehosteiden myymistä käsittelevässä osiossa koottiin lukuisien kirjallisuus- ja verkkolähteiden avulla ainutlaatuinen tietokokoelma äänitehosteiden myymisen historiasta ja nykytilasta kaikille äänitehosteista tai äänisuunnittelusta kiinnostuneille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste