Työelämälähtöistä koulutusta : Liiketalouden alan koulutuksen kehittäminen Mäntän seudun koulutuskeskuksessa
Moilanen, Miia (2010)
Moilanen, Miia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311403
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten liiketalouden perustutkinnon opetussuunnitelmasta saadaan opetushallituksen antamien ohjeiden ja perusteiden mukaisesti mahdollisimman työelämälähtöinen ja työelämän tarpeisiin vastaava. Liiketalouden perustutkintoa on pidetty teoriapainotteisena koulutuksena, johon on haastavaa sisällyttää käytännön läheisyyttä. Uuden opetussuunnitelman perusteiden tuoma valinnaisuus toi haastetta järjestää alueellisiin työelämän tarpeisiin vastaavaa koulutusta. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin koulutuksen kehittämistä organisaation osaamisen lisäämisen näkökulmasta. Opetussuunnitelman suunnittelu ja toteuttaminen vaatii organisaation ja yksilön osaamisen analysointia, päivittämistä ja kehittämistä. Organisaation osaaminen tarkoittaa tässä työssä koulutuksen järjestävän ammatillisen oppilaitoksen osaamista, joka tarvitsee kehittyäkseen yksilön osaamista. Yksilön osaamista tutkitaan oppilaitoksen opettajien osaamisen näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä selvitetään työelämän tarpeita ja keinoja työelämäyhteistyön lisäämiseksi. Yhteistyön luominen ja ylläpitäminen sidosryhmien kanssa ovat tärkeä osa organisaation suhdeosaamista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää sekä havainnointia. Kvantitatiivinen kyselytutkimus tehtiin alueen liiketalouden alan yrityksille palautteen keruuohjelmalla ja kvalitatiivinen teemahaastattelu tehtiin kahdelle työvoimahallinnon edustajalle, kahdelle opettajalle ja kahdelle työelämän edustajalle. Havainnointi perustuu opinnäytetyön tekijän omakohtaiseen näkemykseen ja kokemukseen.
Opinnäytetyön tuloksissa nousivat esille mm. yrityksien halukkuus tehdä yhteistyötä oppilaitoksen kanssa, liiketalouden alan työelämän tämän hetkiset osaamistarpeet ja opettajien työelämäjaksot, jotka lisäävät osaamista organisaatio- ja yksilötasolle. Tulevaisuudessa pitäisi pyrkiä tekemään monipuolisemmin yhteistyötä työelämänedustajien kanssa ja selvittää heiltä alan osaamistarpeita säännöllisemmin sekä lisätä opettajien työelämäosaamista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää sekä havainnointia. Kvantitatiivinen kyselytutkimus tehtiin alueen liiketalouden alan yrityksille palautteen keruuohjelmalla ja kvalitatiivinen teemahaastattelu tehtiin kahdelle työvoimahallinnon edustajalle, kahdelle opettajalle ja kahdelle työelämän edustajalle. Havainnointi perustuu opinnäytetyön tekijän omakohtaiseen näkemykseen ja kokemukseen.
Opinnäytetyön tuloksissa nousivat esille mm. yrityksien halukkuus tehdä yhteistyötä oppilaitoksen kanssa, liiketalouden alan työelämän tämän hetkiset osaamistarpeet ja opettajien työelämäjaksot, jotka lisäävät osaamista organisaatio- ja yksilötasolle. Tulevaisuudessa pitäisi pyrkiä tekemään monipuolisemmin yhteistyötä työelämänedustajien kanssa ja selvittää heiltä alan osaamistarpeita säännöllisemmin sekä lisätä opettajien työelämäosaamista.