Ikääntyneiden ruokalistasuunnittelun kehittäminen hyvinvointikeskus Viitakodissa
Lahtinen, Anu (2018)
Lahtinen, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901061082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901061082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, vakioida ja toteuttaa Viitakodin keittiölle neljän viikon kiertävä ruokalista. Reseptiikan testaaminen tapahtui toukokuussa 2018 toimeksiantajan puolesta. Uuden ruokalistan tarkoituksena oli monipuolistaa ateriatarjontaa, parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä selkeyttää toimintaa. Näin jokainen työntekijä pystyy noudattamaan tasalaatuista reseptiikkaa. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää, miten voidaan kehittää organisaation välistä yhteistyötä.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa käytettiin haastatteluita ja asiakastyytyväisyystutkimusta, joiden avulla saatiin täsmällistä ja luettavaa tietoa. Tutkimuksessa oli 42 henkilöä, jotka valikoituivat ateriapalveluiden ikääntyneistä asiakkaista sekä ravitsemuspalvelun parissa työskentelevästä henkilöstöstä.
Tuloksista saatiin selville, että palveluiden tämän hetkiseen tilaan ollaan tyytyväisiä. Tulosten perusteella kehittämisen painopisteeksi nousivat ravitsemustietojen saatavuus sekä organisaation yhteistyön kehittäminen, joilla on suuri vaikutus asiakkaiden ostopäätökseen. Lisäksi on erityisen tärkeää huomioida ikääntyvien erityistarpeet ravitsemuspalveluiden jokaisessa vaiheessa.
Johtopäätöksissä annettiin kehitysehdotuksia ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää palveluita. Viitakodin ravitsemuspalveluiden henkilökunta voisi seuraavassa vaiheessa tehdä kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tutkimuksen pohjalta. Näin saadaan paremmin kuunneltua asiakkaiden toiveita ja tarpeita.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa käytettiin haastatteluita ja asiakastyytyväisyystutkimusta, joiden avulla saatiin täsmällistä ja luettavaa tietoa. Tutkimuksessa oli 42 henkilöä, jotka valikoituivat ateriapalveluiden ikääntyneistä asiakkaista sekä ravitsemuspalvelun parissa työskentelevästä henkilöstöstä.
Tuloksista saatiin selville, että palveluiden tämän hetkiseen tilaan ollaan tyytyväisiä. Tulosten perusteella kehittämisen painopisteeksi nousivat ravitsemustietojen saatavuus sekä organisaation yhteistyön kehittäminen, joilla on suuri vaikutus asiakkaiden ostopäätökseen. Lisäksi on erityisen tärkeää huomioida ikääntyvien erityistarpeet ravitsemuspalveluiden jokaisessa vaiheessa.
Johtopäätöksissä annettiin kehitysehdotuksia ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää palveluita. Viitakodin ravitsemuspalveluiden henkilökunta voisi seuraavassa vaiheessa tehdä kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tutkimuksen pohjalta. Näin saadaan paremmin kuunneltua asiakkaiden toiveita ja tarpeita.