Projektinhallinta PK-mobiilipeliyrityksissä
Pyrhönen, Niko (2018)
Pyrhönen, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901041069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901041069
Tiivistelmä
Mahdollisimman hyvä tuote, mahdollisimman vähillä resursseja ja mahdollisimman paljon tuottoa. Tätä tasapainoa tavoittelee suurin osa yrityksistä. Pelialalla tämä on vielä haasta-vampaa, sillä siinä yhdistyvät tiede, taide ja liiketoiminta. Jotta tavoitteisiin päästään, on projektinhallinnan toimittava hyvin. Alalla on kova kilpailu, joten projektinhallinnan tulee olla myös optimoitua. Aihetta on lisäksi tutkittu hyvin vähän. Käytännön tarve ja kiinnostus vahvisti aiheen peliprojektin projektinhallintaa tutkivalle laadulliselle tutkimukselle.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia peliprojektin projektinhallintaa kokonaisuutena sekä sen käytännön toteutuksia yrityksissä. Aiheeseen perehdyttiin tutkimalla aiheesta löydet-tyä teoriapohjaa, minkä jälkeen kerättiin tietoa suomalaisten PK-mobiilipeliyritysten pro-jektinhallinnan käytännön toteutuksesta teemahaastattelujen avulla.
Sisältöanalyysin avulla saatiin tutkimusaineistosta koottua projektinhallinnan tietoalueit-tain lajiteltu käytännöllinen taulukko. Näitä tietoalueita ovat projektin kokonaisuuden hal-linta, laajuuden hallinta, ajanhallinta, kustannusten hallinta, laadunhallinta, resurssienhal-linta, viestinnän hallinta, riskien hallinta, hankintojen hallinta sekä sidosryhmien hallinta. Taulukko kokoaa suomalaisten PK-mobiilipeliyritysten projektinhallinnan toimintatapoja samaan teokseen tehden siitä käytännöllisen tietopaketin Zaibatsu Interactive Oy:n projek-tinhallinnan optimointiin.
Lopuksi voidaan todeta, ettei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa toteuttaa projektinhallintaa, sillä projekteja ja tiimejä on niin monia ja erilaisia. Koska tutkimuksen tulokset koostuvat PK-mobiilipeliyritysten käytännön toimintatavoista, on sen tuloksia näin ollen myös mah-dollista hyödyntää lähes minkä tahansa PK-peliyrityksen projektinhallintaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia peliprojektin projektinhallintaa kokonaisuutena sekä sen käytännön toteutuksia yrityksissä. Aiheeseen perehdyttiin tutkimalla aiheesta löydet-tyä teoriapohjaa, minkä jälkeen kerättiin tietoa suomalaisten PK-mobiilipeliyritysten pro-jektinhallinnan käytännön toteutuksesta teemahaastattelujen avulla.
Sisältöanalyysin avulla saatiin tutkimusaineistosta koottua projektinhallinnan tietoalueit-tain lajiteltu käytännöllinen taulukko. Näitä tietoalueita ovat projektin kokonaisuuden hal-linta, laajuuden hallinta, ajanhallinta, kustannusten hallinta, laadunhallinta, resurssienhal-linta, viestinnän hallinta, riskien hallinta, hankintojen hallinta sekä sidosryhmien hallinta. Taulukko kokoaa suomalaisten PK-mobiilipeliyritysten projektinhallinnan toimintatapoja samaan teokseen tehden siitä käytännöllisen tietopaketin Zaibatsu Interactive Oy:n projek-tinhallinnan optimointiin.
Lopuksi voidaan todeta, ettei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa toteuttaa projektinhallintaa, sillä projekteja ja tiimejä on niin monia ja erilaisia. Koska tutkimuksen tulokset koostuvat PK-mobiilipeliyritysten käytännön toimintatavoista, on sen tuloksia näin ollen myös mah-dollista hyödyntää lähes minkä tahansa PK-peliyrityksen projektinhallintaan.