Hampaallisten komponenttien hankintojen kehittäminen
Paunu, Markus (2018)
Paunu, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822351
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Santasalo Gears Oy:n hampaallisten komponenttien, kuten hammaspyörien- ja akseleiden, hankintoja. Santasalo Gears Oy on voimansiirtoratkaisuja teollisuuden käyttöön valmistava yritys, joka kuuluu David Brown Santasalo -konserniin.
Kehitystyö koostui nykytilan analysoimisesta sekä sen pohjalta tehdyistä kehitysehdotuksista. Analysointivaihe koostui kolmesta eri vaiheesta: hankintojen lähtötietojen analysoimisesta, sisäisten ja ulkoisten vaikuttajien arvioimisesta sekä hankintojen tarkastelemisesta strategiselta näkökannalta. Analysoitavaa dataa oli runsaasti. Käytössä oli muun muassa yrityksen ostodataa, tarjouspyyntöihin perustuvia hintalistoja, kuljetusdataa, yrityksen käyttämien suoritusmittarien dataa sekä toimittajakohtaisia kuukausiraportteja. Tämän lisäksi hyödynnettiin yrityksessä olevaa tietoa haastattelemalla suunnittelijoita sekä hankinnan henkilökuntaa.
Työn puitteissa vierailtiin hankintakategorian merkittävimpien toimittajien tuotantotiloissa. Avaintoimittajia arvioitiin haastattelemalla ja esittämällä 20 kysymystä koskien heidän tyytyväisyyttään Santasaloon asiakkaana sekä heidän tulevaisuudensuunnitelmiaan ja -toiveitaan yhteistyön kehittämiseksi. Saatuja tuloksia hyödynnettiin toimittajaprofiilien ja nykytila-analyysin luomisessa.
Työn tulokset muodostuvat nykytila-analyyseista sekä niiden pohjalta esitetyistä kehitysehdotuksista. Kehitysehdotukset painottuvat toimittajayhteistyöstä saatavan hyödyn maksimoimiseen sekä yhteistyön parantamiseen. Sen lisäksi työssä tehdään ehdotus siitä, miten kategorian tuotteet tulisi jakaa kategorian toimittajien kesken.
Kehitystyö koostui nykytilan analysoimisesta sekä sen pohjalta tehdyistä kehitysehdotuksista. Analysointivaihe koostui kolmesta eri vaiheesta: hankintojen lähtötietojen analysoimisesta, sisäisten ja ulkoisten vaikuttajien arvioimisesta sekä hankintojen tarkastelemisesta strategiselta näkökannalta. Analysoitavaa dataa oli runsaasti. Käytössä oli muun muassa yrityksen ostodataa, tarjouspyyntöihin perustuvia hintalistoja, kuljetusdataa, yrityksen käyttämien suoritusmittarien dataa sekä toimittajakohtaisia kuukausiraportteja. Tämän lisäksi hyödynnettiin yrityksessä olevaa tietoa haastattelemalla suunnittelijoita sekä hankinnan henkilökuntaa.
Työn puitteissa vierailtiin hankintakategorian merkittävimpien toimittajien tuotantotiloissa. Avaintoimittajia arvioitiin haastattelemalla ja esittämällä 20 kysymystä koskien heidän tyytyväisyyttään Santasaloon asiakkaana sekä heidän tulevaisuudensuunnitelmiaan ja -toiveitaan yhteistyön kehittämiseksi. Saatuja tuloksia hyödynnettiin toimittajaprofiilien ja nykytila-analyysin luomisessa.
Työn tulokset muodostuvat nykytila-analyyseista sekä niiden pohjalta esitetyistä kehitysehdotuksista. Kehitysehdotukset painottuvat toimittajayhteistyöstä saatavan hyödyn maksimoimiseen sekä yhteistyön parantamiseen. Sen lisäksi työssä tehdään ehdotus siitä, miten kategorian tuotteet tulisi jakaa kategorian toimittajien kesken.