Kehitettävän laitteen tuotteistaminen ja kaupallistaminen
Miinalainen, Jukka (2018)
Miinalainen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822236
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin ja kartoitettiin tekijän ideoiman sekä kehittämän laitteen kaupallisia mahdollisuuksia
sisälogistisien haasteiden ratkaisemiseksi. Uuden laitteen tuomat toimintatavan
edut ja mahdolliset haasteet olivat keskeinen osa tutkimuksen sisältöä, sillä laite ideoitiin
lähtökohtaisesti asiakkaan oletettuun tarpeeseen tuomaan sen toimintaan lisäarvoa ja
tehokkuutta.
Tarkoituksena oli edetä ja selvittää kaupallistamisen haasteita, sekä saada markkinoiden
laajuutta selville asiakassegmentoinnin avulla. Tyypillisen laadullisen tutkimuksen
tavoin tutkimus on toteutettu mahdollisimman pienin ennakko-odotuksin, jolloin saatiin
paljon uutta tietoa ja ideoita suunniteltavan laitteen kaupallistamiseen.
Tutkimuksen myötä idean eteneminen innovaatioksi eteni ja tuotteen kaupallistamisen
haasteista saatiin paljon arvokasta tietoa edelleen käytettäväksi. Tuotteen markkinoista ja
kehittämistarpeista saatiin myös uusia näkökulmia, joiden avulla laitteen kaupallistamisen
edellytysten ja liiketoiminnan vaatimusten ymmärrys parani merkittävästi.
sisälogistisien haasteiden ratkaisemiseksi. Uuden laitteen tuomat toimintatavan
edut ja mahdolliset haasteet olivat keskeinen osa tutkimuksen sisältöä, sillä laite ideoitiin
lähtökohtaisesti asiakkaan oletettuun tarpeeseen tuomaan sen toimintaan lisäarvoa ja
tehokkuutta.
Tarkoituksena oli edetä ja selvittää kaupallistamisen haasteita, sekä saada markkinoiden
laajuutta selville asiakassegmentoinnin avulla. Tyypillisen laadullisen tutkimuksen
tavoin tutkimus on toteutettu mahdollisimman pienin ennakko-odotuksin, jolloin saatiin
paljon uutta tietoa ja ideoita suunniteltavan laitteen kaupallistamiseen.
Tutkimuksen myötä idean eteneminen innovaatioksi eteni ja tuotteen kaupallistamisen
haasteista saatiin paljon arvokasta tietoa edelleen käytettäväksi. Tuotteen markkinoista ja
kehittämistarpeista saatiin myös uusia näkökulmia, joiden avulla laitteen kaupallistamisen
edellytysten ja liiketoiminnan vaatimusten ymmärrys parani merkittävästi.