Leikin kautta kohti osallisuutta
Nääppä-Rantanen, Birgitta (2018)
Nääppä-Rantanen, Birgitta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901071104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901071104
Tiivistelmä
Lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa painotetaan yhtenä arvope-rustan yleisperiaatteena ja lasten laaja-alaisen osaamisen pohjana. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, mitä lapset leikkivät päiväkodissa ja miten lasten osallisuus leikissä toteutuu. Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa lasten osallisuutta päiväkodin kontekstissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto saatiin päiväkodin työntekijöiden kirjoittamista leikkitarinoista. Aineisto analysoitiin kategoria-analyysillä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui osallisuuden käsitteestä ja varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista.
Leikin ilmapiiri näyttäytyi tutkimustuloksissa pääasiassa positiivisena, mikä antaa oletuksen leikkimyönteisestä varhaiskasvatuksesta. Tutkimuksessa selvisi, että lasten osallisuus leikissä toteutuu monella tasolla.
Tutkimustulokset osoittivat, että osallisuus toteutuu lasten leikeissä aktiivisuutena, aloitteina sekä leikki-ideoina. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että kasvattajista osa leikkii aktiivisesti lasten kanssa ja tukee leikkiä. Lasten osallisuutta leikissä estävät päiväkodin rutiinit. Tutkimuksen perusteella lasten osallisuuden eteen täytyy tehdä vielä töitä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto saatiin päiväkodin työntekijöiden kirjoittamista leikkitarinoista. Aineisto analysoitiin kategoria-analyysillä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui osallisuuden käsitteestä ja varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista.
Leikin ilmapiiri näyttäytyi tutkimustuloksissa pääasiassa positiivisena, mikä antaa oletuksen leikkimyönteisestä varhaiskasvatuksesta. Tutkimuksessa selvisi, että lasten osallisuus leikissä toteutuu monella tasolla.
Tutkimustulokset osoittivat, että osallisuus toteutuu lasten leikeissä aktiivisuutena, aloitteina sekä leikki-ideoina. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että kasvattajista osa leikkii aktiivisesti lasten kanssa ja tukee leikkiä. Lasten osallisuutta leikissä estävät päiväkodin rutiinit. Tutkimuksen perusteella lasten osallisuuden eteen täytyy tehdä vielä töitä.