Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saarihakkuiden suunnittelu ja erityispiirteet

Laakso, Petteri (2018)

 
Avaa tiedosto
Laakso_Petteri.pdf (1.042Mt)
Lataukset: 


Laakso, Petteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901091166
Tiivistelmä
Opinnäytetyö lähti liikkeelle UPM Metsän tarpeesta. Vuonna 2015 Pirkanmaalla suoritettiin saarihakkuita UPM:n toimesta. Korjuuyrittäjänä toimi Kone-Yijälä Oy. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, minkälainen saarikorjuukalusto Kone-Yijälällä on käytössä ja miten se vastaa saarihakkuiden tarpeita. Tarkoituksena on myös selvittää saarihakkuiden erityispiirteitä leimikonsuunnittelussa sekä kustannusrakennetta ja sen poikkeavuutta mantereella tapahtuvaan korjuuseen. UPM:n saarihakkuiden kustannusrakenne on salassa pidettävää materiaalia ja sitä ei tulla opinnäytetyössä julkaisemaan. Ainoastaan karkea kustannusrakenne tullaan käsittelemään.

Kone-Yijälän saarikorjuukalusto vastaa tämänhetkisiä tarpeita. Myös Yijälän työntekijät ovat hyvin perehdytettyjä, sillä saarikorjuu vaatii erityistä osaamista ja etenkin työturvallisuus korostuu työskenneltäessä vesistössä.

Saarileimikoiden korjuu koostuu pääosin samoista asioista, kuin mantereellakin tapahtuvissa hakkuissa. Osa mantereella tehdyistä hakkuista suoritetaan myös vesistön tuntumassa, jolloin tulee myös miettiä samankaltaisia asioita, kuin saarihakkuissakin, kuten rantojen suojavyöhykkeitä, suojeluohjelmia sekä maisemaa. Oman mausteensa saarihakkuisiin kuitenkin tuo koneiden kuljetukset saareen, niiden huoltotoimet saaressa ja polttoaineiden sekä muiden tarvikkeiden toimittaminen vesistön yli. Leimikon suunnittelussa korostuu erityisesti rantautumispaikat, joihin Yijälän kalusto antaa omat toimintaraaminsa. Saarikorjuuta tehdään Kone-Yijälän saarikorjuukalustolla ainoastaan sulanveden aikaan, joten tämän vuoksi korjuun ulkopuolelle jäävät saarten talvikohteet.

Saaripuunkorjuun kustannusrakenteen runko on sama, kuin mantereella tapahtuva korjuun kustannusrakenne. Siihen kuuluu kantohinta, korjuukustannukset, kaukokuljetuskustannukset sekä organisaatiokustannus. Kustannusrakenne poikkeaa jonkin verran mantereella tapahtuvasta korjuusta. Kuitenkin puuraaka-aine voidaan saada tehtaalle hyvinkin kilpailukykyiseen tehdashintaan, sillä saarista korjattavalla puulla ei ole samankaltaista kilpailutilannetta, kuin mantereella.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste