Värderingsprocessen av aktier : En jämförande analys av Next Games Oy och Rovio Entertainment Oy
Malmsten, Felix (2018)
Malmsten, Felix
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101182
Tiivistelmä
En företagsvärdering används för att beräkna ett ekonomiskt värde på ett företag eller en motsvarande verksamhet. Oftast använder man sig av företagsvärdering då man planerar ett köp, försäljning eller investering i ett företag och försöker framkalla ett resonligt värde för alla parter. Ett felvärderat företag som inköps kan, förutom den direkta finansiella förlusten, också orsaka problem för det inköpta företagets framtida affärsverksamhet.
I detta arbete kommer jag att beskriva de mest använda värderingsmodellerna och metoderna och hur de används. Syftet med detta arbete är att ge läsaren en grundläggande teoretisk kunskap om de olika faserna inom företagsvärdering och hur resultaten kan analyseras. Jag kommer också att gå igenom viktiga fallgropar och möjliga ljusskygga trick som kan användas i bokföringen för att gömma eller presentera resultat på andra sätt. Arbetet kommer också att gå in på nyckeltal och hur de kan användas i företagsanalys och värdering.
Den empiriska delen av arbetet kommer att värdera två konkurrerande företag med hjälp av en branschanalys, företagsanalys och nyckeltalsanalys. Dessa två företag kommer att vara Next Games Oy och Rovio Entertainment Oy. Med hjälp av den teoretiska grunden och resultaten från den praktiska analysen visade det sig att Rovio Entertainment vore den säkrare investeringen och den som kunde rekommenderas.
Efter detta arbete borde läsaren kunna avläsa och förstå teorin bakom företagsvärdering och veta på vilka grunder och med hjälp av vilka metoder som företag värderas bakom kulisserna. A company evaluation is being used to calculate the economic value of a company or equivalent business. Most often, corporate evaluation is used when planning a purchase, sale or investment in a company as an attempt to generate a reasonable value for all parties. A wrongfully evaluated purchased company can, in addition to the direct financial loss, also cause problems for the future business of the purchased company.
In this work, I will describe the most widely used valuation models and methods and how they are used. The purpose of this work is to provide the reader with basic theoretical knowledge of how the different phases of corporate evaluation are practiced and how the results can be analyzed. I will also review important pitfalls and possible shadowy tricks that can be used in the bookkeeping to hide or present results in other ways. The work will also focus on key figures and how they can be used in enterprise analysis and evaluation.
The empirical part of this work focuses on a trade- company- and key-figure analysis of two rivaling companies. The two companies in question are Next Games Oy and Rovio Entertainment Oy. With the help of the theoretical background in this work and the results from the practical analysis done, I came to the conclusion that Rovio Entertainment would be the safer investment and therefore the one I would recommend.
After having read this work, the reader should be able to read and understand the theory of corporate evaluation and know on what grounds and by means of which methods companies are valued behind the scenes.
I detta arbete kommer jag att beskriva de mest använda värderingsmodellerna och metoderna och hur de används. Syftet med detta arbete är att ge läsaren en grundläggande teoretisk kunskap om de olika faserna inom företagsvärdering och hur resultaten kan analyseras. Jag kommer också att gå igenom viktiga fallgropar och möjliga ljusskygga trick som kan användas i bokföringen för att gömma eller presentera resultat på andra sätt. Arbetet kommer också att gå in på nyckeltal och hur de kan användas i företagsanalys och värdering.
Den empiriska delen av arbetet kommer att värdera två konkurrerande företag med hjälp av en branschanalys, företagsanalys och nyckeltalsanalys. Dessa två företag kommer att vara Next Games Oy och Rovio Entertainment Oy. Med hjälp av den teoretiska grunden och resultaten från den praktiska analysen visade det sig att Rovio Entertainment vore den säkrare investeringen och den som kunde rekommenderas.
Efter detta arbete borde läsaren kunna avläsa och förstå teorin bakom företagsvärdering och veta på vilka grunder och med hjälp av vilka metoder som företag värderas bakom kulisserna.
In this work, I will describe the most widely used valuation models and methods and how they are used. The purpose of this work is to provide the reader with basic theoretical knowledge of how the different phases of corporate evaluation are practiced and how the results can be analyzed. I will also review important pitfalls and possible shadowy tricks that can be used in the bookkeeping to hide or present results in other ways. The work will also focus on key figures and how they can be used in enterprise analysis and evaluation.
The empirical part of this work focuses on a trade- company- and key-figure analysis of two rivaling companies. The two companies in question are Next Games Oy and Rovio Entertainment Oy. With the help of the theoretical background in this work and the results from the practical analysis done, I came to the conclusion that Rovio Entertainment would be the safer investment and therefore the one I would recommend.
After having read this work, the reader should be able to read and understand the theory of corporate evaluation and know on what grounds and by means of which methods companies are valued behind the scenes.