Att förbättra placeringen av en ny webbsida i sökresultaten : Sökmotoroptimering för Hiussalonki Sinä & Minä
Koskinen, Jutta (2018)
Koskinen, Jutta
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101202
Tiivistelmä
Netcraftin (2018) tammikuussa 2018 toteutetun tutkimuksen mukaan netissä oli yli 1.8 miljardia verkkosivustoa. Tiedon määrä on luonut tarpeen hakukoneille, jotta tiedonhakijat löytäisivät olennaista tietoa internetin luokittelemattomasta ja epäjärjestyksessä olevan tiedon seasta. Tiedonhakija aloittaa haun lauseella, johon Google pyrkii vastaamaan mahdollisimman nopeasti tuloksilla, jotka parhaiten vastaavat hakua. Tietojen etsiminen ja kerääminen tapahtuu hakukoneroboteiksi kutsuttavien pienten automaattisten ohjelmien avulla. Robotit seuraavat linkkejä, jotka hakurobotit tallentavat hakukoneen tietokantaan. Haun yhteydessä Google palauttaa hakutulokset tietokannasta samalla järjestäen ne paremmuusjärjestykseen Googlen algoritmin monen sadan tekijän mukaan. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää ne tekijät, jotka vaikuttavat verkkosivuston sijoitukseen hakutuloksissa. Näihin luetaan tekijöitä, joita tehdään niin sivustolla kuin sen ulkopuolella. Tarkoitus on selvittää, onko lisäksi muita keinoja, joita kirjoittaja työssään pystyy hyödyntämään. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantajalle Hiussalonki Sinä & Minä:lle. Kirjoittaja on työssään tehnyt avainsanatutkimuksen ja kilpailija-analyysin määrittääkseen lähtötilanteen, joihin saavutettuja tuloksia pystytään vertaamaan. Kirjoittaja on tämän jälkeen optimoinut sivut ja pyrkinyt löytämään keinoja, jolla sivuston mainetta voitaisiin parantaa. Lopuksi kirjoittaja mahdollisti tuloksien seuraamisen ja dokumentoinnin eri työkaluilla. Teoriaosuudessa käsitellään internetin läpimurron vaikutuksia ostoprosessiin ja tiedonhakuun. Teoriaosuudessa käsitellään, miten hakukoneet toimivat ja miten tiedonhakija etsii tietoa. Teoriaosuudessa käydään läpi, miksi näkyvyys hakukoneissa on niin tärkeää ja hakukoneoptimoinnin kolmea eri osa-aluetta, joilla voidaan parantaa yrityksen näkyvyyttä verkossa. Opinnäytetyön tavoite on hakukoneoptimoinnin keinoin parantaa salongin uuden verkkosivuston sijoitusta Googlen hakutuloksissa.