”Onhan tämä nyt nykylasten juttu” : Tapaustutkimus EETU-hankkeeseen osallistuneen lapsen toimintaterapiaprosessista
Pakoma, Kiira (2018)
Pakoma, Kiira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122922917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122922917
Tiivistelmä
Etäkuntoutus on kohtuullisen uusi ilmiö toimintaterapian työkentällä, mutta teknologian kehittyessä myös tämän työtavan käyttö on yleistynyt. Tutkimusnäyttö etätoimintaterapiasta on kuitenkin vielä hyvin rajallista, joten sitä tarvitaan lisää laadukkaan etäkuntoutuksen turvaamiseksi. EETU-hankkeen tavoitteena on kehittää lapsen arjen ympäristöissä tapahtuvaa kuntoutusta ottamalla käyttöön etäohjauksen menetelmiä lapsen lähiverkoston ohjaukseen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa etänä toteutettavasta verkostomaisesta työskentelystä ymmärryksen ja tulevan päätöksenteon tueksi. Tarkoituksena oli yhdistää uudella tavalla EETU-hankkeessa kerättyä moninaista aineistoa kuvaukseksi yhden lapsen terapiaprosessista. Työssä käytetty sekundaarinen aineisto oli kerätty EETU-hankkeen seuranta-aikana. Aineisto koostui kirjallisista dokumenteista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja ohjaavina teorioina käytettiin kanadalaisia toiminnallisuuden ja toimintaan sitoutumisen malleja.
Toimintaterapiaprosessista, jossa hyödynnettiin etäratkaisuja, oli löydettävissä viitekehyksen mukaiset toimintaterapiaprosessin elementit. Opinnäytetyön tulosten perusteella toimintaterapian verkostomainen prosessi, jossa hyödynnetään etäratkaisuja, onnistuu ja etäratkaisut voidaan liittää osaksi terapiaa. Toimintaterapeutilla näytti olevan käytössään monipuoliset lapsen toiminnan mahdollistamisen keinot. Tulokset tukivat teoriaa lapsen osallistamisen merkityksellisyydestä terapiansa suunnitteluun sekä ympäristön vaikutuksesta lapsen toiminnalliseen suoriutumiseen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa etänä toteutettavasta verkostomaisesta työskentelystä ymmärryksen ja tulevan päätöksenteon tueksi. Tarkoituksena oli yhdistää uudella tavalla EETU-hankkeessa kerättyä moninaista aineistoa kuvaukseksi yhden lapsen terapiaprosessista. Työssä käytetty sekundaarinen aineisto oli kerätty EETU-hankkeen seuranta-aikana. Aineisto koostui kirjallisista dokumenteista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja ohjaavina teorioina käytettiin kanadalaisia toiminnallisuuden ja toimintaan sitoutumisen malleja.
Toimintaterapiaprosessista, jossa hyödynnettiin etäratkaisuja, oli löydettävissä viitekehyksen mukaiset toimintaterapiaprosessin elementit. Opinnäytetyön tulosten perusteella toimintaterapian verkostomainen prosessi, jossa hyödynnetään etäratkaisuja, onnistuu ja etäratkaisut voidaan liittää osaksi terapiaa. Toimintaterapeutilla näytti olevan käytössään monipuoliset lapsen toiminnan mahdollistamisen keinot. Tulokset tukivat teoriaa lapsen osallistamisen merkityksellisyydestä terapiansa suunnitteluun sekä ympäristön vaikutuksesta lapsen toiminnalliseen suoriutumiseen.