Elämyksellisyys kuluttajan ostokokemuksessa
Ainasoja, Lotta (2018)
Ainasoja, Lotta
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901141274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901141274
Tiivistelmä
Elämyksellisyydellä ja aistinvaraisuudella voidaan tulevaisuudessa erottua kilpailijoista. Koska digitalisaatio mahdollistaa tuotteiden ja palveluiden ostamisen helposti suoraan kotisohvalta, asiakkaista käydään todellista kilpailua kivijalkaliikkeiden ja verkkokauppojen välillä. Kivijalkaliikkeillä tulee olla jotain, mitä verkkokaupasta ei saa, sekä muiden kilpailijoiden on sitä vaikea kopioida.
Opinnäyte tehtiin toimeksiantona yritys x:lle. Opinnäytetyö rakentuu teoria- ja tutkimusosuuden ympärille. Teoriassa käsitellään asiakaskeskeisyyden näkökulmasta ensin myymäläympäristöä, jonka jälkeen käsitellään asiakaskohtaamista, asiakaspalvelua sekä myyntityön merkitystä ostokokemuksessa. Tutkimusosiossa tutkittiin niin kvalitatiivisesti kuin kvantitatiivisesti tekijöitä elämykselliseen ostokokemukseen, jonka avulla yritys x säilyttää asemansa markkinajohtajana sekä saavuttaa kilpailuetua elämyksellisyydellä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat elämykselliseen ostokokemukseen. Tutkimus antoi kattavan kuvan asiakasvirran nykytilasta myyntiosastolta. Kyselytutkimuksen pohjalta saatiin asiakkaiden havaintoja ostokokemuksen mielekkyydestä ja elämyksellisyydestä. Tutkimustulokset antavat ajankohtaista tietoa yritys x:lle myymäläympäristön toimivuudesta ja kehityskohteista sekä elämyksellisen ostokokemuksen muodostamisesta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan myymäläympäristön tertiaalimuutoksissa sekä kouluttaessa ja kehittäessä henkilökuntaa. Samalla tämä työ tukee yritys x:n strategiamuutosta kohti palvelukeskeisempää liiketoimintaa.
Opinnäyte tehtiin toimeksiantona yritys x:lle. Opinnäytetyö rakentuu teoria- ja tutkimusosuuden ympärille. Teoriassa käsitellään asiakaskeskeisyyden näkökulmasta ensin myymäläympäristöä, jonka jälkeen käsitellään asiakaskohtaamista, asiakaspalvelua sekä myyntityön merkitystä ostokokemuksessa. Tutkimusosiossa tutkittiin niin kvalitatiivisesti kuin kvantitatiivisesti tekijöitä elämykselliseen ostokokemukseen, jonka avulla yritys x säilyttää asemansa markkinajohtajana sekä saavuttaa kilpailuetua elämyksellisyydellä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat elämykselliseen ostokokemukseen. Tutkimus antoi kattavan kuvan asiakasvirran nykytilasta myyntiosastolta. Kyselytutkimuksen pohjalta saatiin asiakkaiden havaintoja ostokokemuksen mielekkyydestä ja elämyksellisyydestä. Tutkimustulokset antavat ajankohtaista tietoa yritys x:lle myymäläympäristön toimivuudesta ja kehityskohteista sekä elämyksellisen ostokokemuksen muodostamisesta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan myymäläympäristön tertiaalimuutoksissa sekä kouluttaessa ja kehittäessä henkilökuntaa. Samalla tämä työ tukee yritys x:n strategiamuutosta kohti palvelukeskeisempää liiketoimintaa.