Internetmarknadsföring inom turismen : Case Esbo Turism Ab
Gothoni, Jenny (2010)
Gothoni, Jenny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311418
Tiivistelmä
I detta arbetet behandlas kundförnöjsamheten med Esbo Turism Abs hemsidor, och ifall dessa kan förbättras ytterligare. Teorin baserar sig mycket på marknadsföring samt kundens beteende och behov, internetsidor samt kvalitet och segmentering. Undersökningen har genomförts med hjälp av webbenkäter och litet djupare e-post intervjuer under våren 2010.
I undersökningen deltog 30 personer i enkäterna och tre stycken i intervjuerna. Störst svarskvot bildades av 15-25 åringar från Helsingfors. Resultaten skiljde sig inte mycket från förväntningarna. Resultaten var att kunderna är nöjda med de nya hemsidorna, återvänder gärna till dessa, och de flesta av respondenterna hade inte hittat sidan tidigare. Mest sökte kunderna information om Esbo stad, samt om mat och nöjen (restauranger och nattliv) i Esbo. Hemsidan upplevs som lätt att använda och majoriteten hittade vad de sökte. Kunderna skulle vilja ha mer information om staden, om mat och nöjen samt om aktiviteterna och kultur och sevärdheterna.
Förbättringsförslag som kom upp var främst angående layouten och de tekniska detaljerna kring hemsidan, och berörde inte innehållet på sidorna i större grad. Det som kunderna var mindre nöjda med var navigeringen, speciellt mellan de olika språken, språkvalen samt att marknadsföringen av hemsidan kunde varit bättre och aktivare.
Syftet med arbetet uppnåddes, att redogöra för kundernas åsikter om de nya hemsidorna samt som ett delsyfte få fram förbättringsförslag. In this thesis customer satisfaction for Esbo Turism Ab´s web pages is treated, and also how the web pages can be improved further. The theory is mainly based on marketing strategies, customer relations and behavior, internet pages, and quality. The survey was made under spring 2010 with web surveys and a little deeper interviews made by e-mail.
In the survey participated 30 persons by web surveys, and three persons in the interviews. The majority showed off to be from Helsinki, and in the age 15-25 and women. The results did not part much from the expectations. The results were that customers were mainly satisfied with the new web pages, and gladly return to them. Most of the participants were first timers on the pages, and searched information about Espoo city, and also about food and beverages in Espoo. Due to the participants in the survey, the web pages are easy to use, and the majority found what they were searching for on the pages. The customers would like to get more information about the city overall, and about the food and beverages (restaurants) inside the city. They would also like more information about the activities and the cultural heritage.
Improvements that could be made on basis of this survey is mainly on the technical side of the pages, and didn’t concern the information on the pages. The customers suggested improvements on the navigation of the pages, especially between the languages, and also the language selection and the marketing of the pages could have been more active.
The purpose with the thesis was met, which was to present the customer´s opinions of the new web pages, and as a side purpose also gain some improvement suggestions.
I undersökningen deltog 30 personer i enkäterna och tre stycken i intervjuerna. Störst svarskvot bildades av 15-25 åringar från Helsingfors. Resultaten skiljde sig inte mycket från förväntningarna. Resultaten var att kunderna är nöjda med de nya hemsidorna, återvänder gärna till dessa, och de flesta av respondenterna hade inte hittat sidan tidigare. Mest sökte kunderna information om Esbo stad, samt om mat och nöjen (restauranger och nattliv) i Esbo. Hemsidan upplevs som lätt att använda och majoriteten hittade vad de sökte. Kunderna skulle vilja ha mer information om staden, om mat och nöjen samt om aktiviteterna och kultur och sevärdheterna.
Förbättringsförslag som kom upp var främst angående layouten och de tekniska detaljerna kring hemsidan, och berörde inte innehållet på sidorna i större grad. Det som kunderna var mindre nöjda med var navigeringen, speciellt mellan de olika språken, språkvalen samt att marknadsföringen av hemsidan kunde varit bättre och aktivare.
Syftet med arbetet uppnåddes, att redogöra för kundernas åsikter om de nya hemsidorna samt som ett delsyfte få fram förbättringsförslag.
In the survey participated 30 persons by web surveys, and three persons in the interviews. The majority showed off to be from Helsinki, and in the age 15-25 and women. The results did not part much from the expectations. The results were that customers were mainly satisfied with the new web pages, and gladly return to them. Most of the participants were first timers on the pages, and searched information about Espoo city, and also about food and beverages in Espoo. Due to the participants in the survey, the web pages are easy to use, and the majority found what they were searching for on the pages. The customers would like to get more information about the city overall, and about the food and beverages (restaurants) inside the city. They would also like more information about the activities and the cultural heritage.
Improvements that could be made on basis of this survey is mainly on the technical side of the pages, and didn’t concern the information on the pages. The customers suggested improvements on the navigation of the pages, especially between the languages, and also the language selection and the marketing of the pages could have been more active.
The purpose with the thesis was met, which was to present the customer´s opinions of the new web pages, and as a side purpose also gain some improvement suggestions.