Vanhempien kokemuksia heidän osallisuutensa toteutumisesta päiväkoti Onnimannissa
Haapanen, Pirjo (2018)
Haapanen, Pirjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901151303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901151303
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena on vanhempien osallisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa säkyläläisen päiväkoti Onnimannin vanhempien käsityksiä heidän osallisuutensa toteutumisesta lapsensa päivähoidossa. Tutkimustulosten pohjalta päiväkodin henkilöstö voi alkaa kehittää omaa toimintaansa yhä enemmän vanhempia osallistavaan suuntaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja sen toteuttamista ohjaavia järjestelmiä, osallisuuden määritelmää yleisesti, vanhempien ja lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, vanhempien osallisuuden lisäämisen keinoja, varhaiskasvatuksen ammattilaisen roolia osallisuuden edistämisessä, yhteisöllisyyden merkitystä sekä kasvatusyhteistyötä.
Opinnäytetyön tutkimus on kvantitatiivinen. Sen aineisto on kerätty Onnimannin päiväkodin vanhemmilta verkossa strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake sisältää enimmäkseen monivalintakysymyksiä, joihin vanhemmat vastaavat Likertin asteikolla. Kyselylomakkeen kysymykset on jaoteltu viiden eri teeman alle: päivähoidon aloitus ja tiedonkulku, päivähoidon arki, vaikuttaminen, yhteistyö sekä yhteisöllisyys.
Tutkimustulosten mukaan päiväkoti Onnimannin vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä oman osallisuutensa toteutumiseen. Huomiota on kuitenkin hyvä kiinnittää pieniin asioihin, joiden kautta vanhempien osallisuutta päivähoidon arjessa pystytään lisäämään. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi aktiivisempi valokuvien jakaminen vanhemmille ja lasten päivittäisten kuulumisten vaihtoon sekä päiväkotiyhteisön yhteishengen luomiseen panostaminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja sen toteuttamista ohjaavia järjestelmiä, osallisuuden määritelmää yleisesti, vanhempien ja lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, vanhempien osallisuuden lisäämisen keinoja, varhaiskasvatuksen ammattilaisen roolia osallisuuden edistämisessä, yhteisöllisyyden merkitystä sekä kasvatusyhteistyötä.
Opinnäytetyön tutkimus on kvantitatiivinen. Sen aineisto on kerätty Onnimannin päiväkodin vanhemmilta verkossa strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake sisältää enimmäkseen monivalintakysymyksiä, joihin vanhemmat vastaavat Likertin asteikolla. Kyselylomakkeen kysymykset on jaoteltu viiden eri teeman alle: päivähoidon aloitus ja tiedonkulku, päivähoidon arki, vaikuttaminen, yhteistyö sekä yhteisöllisyys.
Tutkimustulosten mukaan päiväkoti Onnimannin vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä oman osallisuutensa toteutumiseen. Huomiota on kuitenkin hyvä kiinnittää pieniin asioihin, joiden kautta vanhempien osallisuutta päivähoidon arjessa pystytään lisäämään. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi aktiivisempi valokuvien jakaminen vanhemmille ja lasten päivittäisten kuulumisten vaihtoon sekä päiväkotiyhteisön yhteishengen luomiseen panostaminen.