Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Tapola & Co. Oy:lle
Ahonen, Krista (2018)
Ahonen, Krista
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median markkinointiviestintä-suunnitelman laatiminen Tapola & Co. Oy:lle. Tapola & Co. Oy on pieni paikallinen toriyritys Tampereella ja sen liiketoiminta on jatkunut jo yli kuudenkymmenen vuoden ajan. Opinnäytetyön tavoite oli luoda selkeä, helposti toteutettava ja muokattava sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla toimeksiantajayritys pystyy tavoittamaan uusia potentiaalisia asiakkaita sekä parantamaan näkyvyyttä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se muodostuu viitekehyksestä ja konkreettisesta sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän suunnittelua ja toteuttamista sekä sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Sosiaalista mediaa käsiteltäessä pyrittiin nostamaan esille niitä asioita, jotka ovat toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisimpia asioita. Varsinainen suunnitelma laadittiin viitekehyksen aineiston, yrityksen SWOT- ja tilanneanalyysin pohjalta.
Koska kyseessä on pienyritys, jonka yrittäjän varsinainen päivätyö on toi-sessa yrityksessä, ei toimeksiantajalla ole aiemmin ollut resursseja panostaa markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluun tai toteuttamiseen. Nyt kun pohjatyö on tehty ja sosiaalisen median käytölle on luotu suunta ja suunnitelma, on yrittäjän helppo lähteä toteuttamaan ja tarvittaessa muokkaamaan sosiaalisen median markkinointiviestintää.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se muodostuu viitekehyksestä ja konkreettisesta sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän suunnittelua ja toteuttamista sekä sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Sosiaalista mediaa käsiteltäessä pyrittiin nostamaan esille niitä asioita, jotka ovat toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisimpia asioita. Varsinainen suunnitelma laadittiin viitekehyksen aineiston, yrityksen SWOT- ja tilanneanalyysin pohjalta.
Koska kyseessä on pienyritys, jonka yrittäjän varsinainen päivätyö on toi-sessa yrityksessä, ei toimeksiantajalla ole aiemmin ollut resursseja panostaa markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluun tai toteuttamiseen. Nyt kun pohjatyö on tehty ja sosiaalisen median käytölle on luotu suunta ja suunnitelma, on yrittäjän helppo lähteä toteuttamaan ja tarvittaessa muokkaamaan sosiaalisen median markkinointiviestintää.