Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsi tapaturmapotilaana - Fyysinen trauma : oppimateriaalia Tampereen ammattikorkeakoululle

Pulst, Mona; Ryöti, Kamilla; Ylönen, Janika (2018)

Avaa tiedosto
Pulst_Mona_Ryoti_Kamilla_Ylonen_Janika.pdf (532.5Kt)
Lataukset: 


Pulst, Mona
Ryöti, Kamilla
Ylönen, Janika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171366
Tiivistelmä
Tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä Tampereen ammattikorkeakoululle kolme laadukasta ja näyttöön perustuvaa oppimateriaaliksi tarkoitettua hoitotyön hoitosuunnitelmaa, joiden pohjana toimii kolme erilaista lapsen tapaturmapotilastapausta. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää opinnäytetyöraportin ja oppimateriaalin. Tavoitteena on oppimateriaalin avulla lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa lasten erilaisista tapaturmista ja niiden hoidosta. Työssä selvitettiin lasten hoitotyön erikoispiirteitä ja tutkittiin lasta potilaana, huomioiden fysiologiset erityispiirteet ja hoitotyössä huomioitavat seikat. Työssä selvitettiin myös tarkemmin potilastapauksissa käytetyt ikäryhmät: varhaisleikki-ikäinen, myöhäisleikki-ikäinen ja kouluikäinen. Lisäksi käsiteltiin tarkemmin myrkytyksiä, palovammoja ja murtumia sekä niiden hoitoa.

Lasten hoitotyössä on paljon yhteneväisyyksiä aikuisten hoitotyöhön nähden. Erityispiirteitä lasten hoitotyössä ovat muun muassa perheen osallistaminen hoitoon, lasten fysiologiset erityispiirteet ja hoidon mukauttaminen lapsen kehitystason mukaan. Lapset ovat aikuisia alttiimpia tapaturmille. Eri-ikäisille lapsille sattuu erilaisia tapaturmia. Tapaturmien hoidossa tulee huomioida lasten hoitotyön erityispiirteet ja mukauttaa hoito niiden perusteella. Potilaan hoitojakson aikana hoito järjestellään hoitosuunnitelman avulla. Hoitosuunnitelma tulee aina laatia potilaskohtaisesti ja potilaalle asettaa sopivat tavoitteet hoitoa kohden.

Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme potilastapausta ja niille tehdyt hoitosuunnitelmat Tampereen ammattikorkeakoululle oppimateriaaliksi. Potilastapauksina toimivat varhaisleikki-ikäisen myrkytys, myöhäisleikki-ikäisen palovamma ja kouluikäisen murtuma. Potilastapaukset ja hoitosuunnitelmat ovat erillisinä lomakkeina sähköisessä muodossa. Tuotos on suunniteltu opiskelijoiden käytettäväksi. Opiskelijat saavat ensin potilastapaukset ja oman hoitosuunnitelman valmistamisen jälkeen mallihoitosuunnitelmat käyttöönsä Word-muodossa. Oppimateriaalin avulla opiskelijat harjaantuvat hoitosuunnitelmien tekemisessä. TAMK saa opinnäytetyön myötä käyttöönsä luotettavaan teoriatietoon pohjautuvaa opetusmateriaalia. Kehittämisehdotuksena esitetään teini-ikäisen tapaturmapotilaan potilastapauksen tekeminen. Lisäksi potilastapaukset ja hoitosuunnitelmat voisi kääntää englanniksi ja niistä voisi tehdä sopivia simulaatiotunneille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste