Böjbara tunnfilmssolpaneler på en sopbil
Snickars, Isak (2019)
Snickars, Isak
Turun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901201423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901201423
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete har varit att reda ut möjligheterna till att installera solpaneler på en sopbil. Under arbetets gång har det kommit fram att det bästa alternativet vore att använda böjbara tunnfilmssolpaneler eftersom de klarar av en hård belastning.
Solpanelerna skulle fästas på sopbilens tak och vid behov även på sidorna. Energiproduktionen blir förhållandevis dålig eftersom ideal vinkeln är 40–45 grader. Om man fäster det på taket eller sidorna så är det i princip den sämsta möjliga tänkbara vinkeln. Man kan dock konstatera att solpanelerna på taket skulle ändå producera mera elektricitet eftersom solpanelerna på taket är mindre i skugga.
NTM tillverkar vanliga sopbilar som går på diesel eller gas men de tillverkar också hybridsopbilar och elsopbilar. Möjligheterna till att installera solpanelerna på de olika sopbilstyperna har utretts. Ekonomiskt sett så verkar det som det bästa alternativet vore att installera solpaneler på en dieselsopbil – bara sopbilen skulle förbruka all elektricitet själv. Tyvärr så har NTM inte kunnat hitta några siffror på hur mycket elektricitet som en vanlig dieselsopbil producerar per dag. Dieselsopbilens elektricitet produceras med en dieselgenerator och det blir ganska dyrt att producera elektricitet med en dieselgenerator så därför vinner man ekonomiskt betydligt mera på att installera solpaneler på en dieselsopbil i jämförelse med en elsopbil.
Ekonomiskt sett så vore troligen återbetalningstiden 15–25 år för en hybrid- och dieselsopbil medans det för en elsopbil kan vara så långt som 50 år. Den förväntade livslängden för en sopbil är för det mesta 7–8 år så med tanke på det blir det väldigt svårt att få de investerade pengarna tillbaka. Prisutvecklingen för diesel och elektricitet är dock omöjligt att veta så de kan hända att återbetalningstiden blir längre eller kortare. Beroende på vad kundens intressen är så kan man ju ändå fundera på att installera solpaneler fast det ekonomiskt verkar dåligt. PR kan vara en greij som kunden uppskattar mera än den ekonomiska nyttan. The purpose of this work has been to assess the possibilities of installing solar panels on a refuse collection vehicle. During the work it has been found that the best option would be to use flexible thin film solar panels due to the fact that they can handle a hard load.
The solar panels would be mounted on the roof of the refuse collection vehicle and, if necessary, also on the sides. Energy production becomes relatively poor as the ideal angle would be 40–45 degrees. If you attach the panels to the roof or the sides, the angle is the worst possible. However, it should be noted that the solar panels on the roof would still produce more electricity than the solar panels on the roof as they are less in shade.
NTM manufactures ordinary diesel or gas refuse collection vehicles, but they also produce hybrid and electric refuse collection vehicles. The possibilities of installing the solar panels on the various types of refuse collection vehicles have been investigated. Economically, it seems that the best option would be to install solar panels on a diesel refuse collection vehicle – only it would consume all electricity itself. Unfortunately, NTM has not been able to find any statistics on how much electricity a regular diesel refuse collection vehicle produces per day. The power in a diesel engine is produced by a diesel generator and it is quite expensive to produce electricity with it. It is therefore significantly more economically profitable to install solar panels on a diesel refuse collection vehicle compared to an electric refuse collection vehicle.
In economic terms, the energy payback time for the solar panel system in a hybrid and diesel refuse collection vehicle would probably be 15–25 years, while for an electric refuse collection vehicle it could be as long as 50 years. The expected life expectancy of a refuse collection vehicle is usually 7–8 years, in the light of which it would be very difficult to pay back for the investment. The price trend for diesel and electricity is impossible to foresee, therefore the repayment period might be longer or shorter. Depending on what the customer's interests are, one can still consider installing solar panels altough it's economically nonprofitable. Good PR can be an aspect that the customer appreciates more than economical profit.
Solpanelerna skulle fästas på sopbilens tak och vid behov även på sidorna. Energiproduktionen blir förhållandevis dålig eftersom ideal vinkeln är 40–45 grader. Om man fäster det på taket eller sidorna så är det i princip den sämsta möjliga tänkbara vinkeln. Man kan dock konstatera att solpanelerna på taket skulle ändå producera mera elektricitet eftersom solpanelerna på taket är mindre i skugga.
NTM tillverkar vanliga sopbilar som går på diesel eller gas men de tillverkar också hybridsopbilar och elsopbilar. Möjligheterna till att installera solpanelerna på de olika sopbilstyperna har utretts. Ekonomiskt sett så verkar det som det bästa alternativet vore att installera solpaneler på en dieselsopbil – bara sopbilen skulle förbruka all elektricitet själv. Tyvärr så har NTM inte kunnat hitta några siffror på hur mycket elektricitet som en vanlig dieselsopbil producerar per dag. Dieselsopbilens elektricitet produceras med en dieselgenerator och det blir ganska dyrt att producera elektricitet med en dieselgenerator så därför vinner man ekonomiskt betydligt mera på att installera solpaneler på en dieselsopbil i jämförelse med en elsopbil.
Ekonomiskt sett så vore troligen återbetalningstiden 15–25 år för en hybrid- och dieselsopbil medans det för en elsopbil kan vara så långt som 50 år. Den förväntade livslängden för en sopbil är för det mesta 7–8 år så med tanke på det blir det väldigt svårt att få de investerade pengarna tillbaka. Prisutvecklingen för diesel och elektricitet är dock omöjligt att veta så de kan hända att återbetalningstiden blir längre eller kortare. Beroende på vad kundens intressen är så kan man ju ändå fundera på att installera solpaneler fast det ekonomiskt verkar dåligt. PR kan vara en greij som kunden uppskattar mera än den ekonomiska nyttan.
The solar panels would be mounted on the roof of the refuse collection vehicle and, if necessary, also on the sides. Energy production becomes relatively poor as the ideal angle would be 40–45 degrees. If you attach the panels to the roof or the sides, the angle is the worst possible. However, it should be noted that the solar panels on the roof would still produce more electricity than the solar panels on the roof as they are less in shade.
NTM manufactures ordinary diesel or gas refuse collection vehicles, but they also produce hybrid and electric refuse collection vehicles. The possibilities of installing the solar panels on the various types of refuse collection vehicles have been investigated. Economically, it seems that the best option would be to install solar panels on a diesel refuse collection vehicle – only it would consume all electricity itself. Unfortunately, NTM has not been able to find any statistics on how much electricity a regular diesel refuse collection vehicle produces per day. The power in a diesel engine is produced by a diesel generator and it is quite expensive to produce electricity with it. It is therefore significantly more economically profitable to install solar panels on a diesel refuse collection vehicle compared to an electric refuse collection vehicle.
In economic terms, the energy payback time for the solar panel system in a hybrid and diesel refuse collection vehicle would probably be 15–25 years, while for an electric refuse collection vehicle it could be as long as 50 years. The expected life expectancy of a refuse collection vehicle is usually 7–8 years, in the light of which it would be very difficult to pay back for the investment. The price trend for diesel and electricity is impossible to foresee, therefore the repayment period might be longer or shorter. Depending on what the customer's interests are, one can still consider installing solar panels altough it's economically nonprofitable. Good PR can be an aspect that the customer appreciates more than economical profit.