Sosiaalityöntekijöiden kokemuksia autismikirjon nuorten aikuisten palvelutarpeen arvioinnista
Hänninen, Marjut (2018)
Hänninen, Marjut
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901211462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901211462
Tiivistelmä
Nuorten aikuisten parempaa huomioimista yhteiskunnassa ja heidän tukemistaan erilaisten palveluiden avulla on korostettu viime vuosina. Nuorten tarpeiden huomioiminen ja heidän tukeminen on ollut päättäjien agendalla pitkään. Tutkimuksessa selvitetään sosiaalityöntekijöiden kokemuksia autismikirjon nuorten palvelutarpeiden arvioinnista. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, miten sosiaalityöntekijät ylipäänsä ymmärtävät ”hyvätasoinen autismikirjon häiriö”-ilmiön, millaista osaamista heillä on ilmiöön liittyen sekä miten he kokevat saavansa nuorten palvelutarpeet selvitettyä. Tätä tutkittiin kahdessa suuressa suomalaisessa kaupungissa teemahaastattelemalla sosiaalityöntekijöitä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu autismikirjon häiriö -ilmiöstä ja sosiaalityön palveluohjausprosessin tärkeimmästä vaiheesta eli palvelutarpeen arvioinnista. Palveluohjausprosessia ei voida nähdä jonkun tietyn sektorin tehtävänä, vaan se tulee nähdä asiakkaan tarpeista lähtevänä monen eri sote-sektorin asiantuntijuutta hyödyntävänä toimintana.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Haastatteluun osallistui sosiaalityöntekijöitä, joiden asiakkaina on autismikirjon nuoria aikuisia. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin pienryhmähaastatteluina kahdessa eri kaupungissa. Valitsemieni kaupunkien tapa hoitaa kohderyhmän palvelutarpeen arviointi oli erilainen. Siksi haastateltavina oli sosiaalityöntekijöitä kahdelta eri sosiaalityön sektorilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten mukaan autismikirjon nuorten aikuisten palvelutarpeen arviointi toteutuu tutkimuskaupungeissa sekä lähestymistavaltaan että sisällöltään erilaisena. Kohderyhmän sosiaalihuollon vastuutahona oli toisessa kaupungissa vammaispalvelu ja toisessa aikuissosiaalityö riippumatta siitä, mitkä ne nuoren tuen tarpeet tosiasiallisesti olivat. Arvioinnin erot aiheutuivat pääosin eroista osaamisessa ja moniammatillisuudessa sekä käytössä olevasta tietojärjestelmän suunnitelmapohjasta. Eroja oli myös sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutusosaamisessa ASD-nuorten kanssa sekä läheisten huomioimisessa. Tulosten mukaan vammaispalvelun yksilökohtaisen palveluohjauksen menettelytavalla saatiin aikuissosiaalityötä paremmin selvitetyksi nuoren toimintakyky ja tuen tarpeet. Kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi selvittää kohderyhmän palvelutarpeen arvioinnin menettelytapa eri kaupungeissa valtakunnan tasolla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu autismikirjon häiriö -ilmiöstä ja sosiaalityön palveluohjausprosessin tärkeimmästä vaiheesta eli palvelutarpeen arvioinnista. Palveluohjausprosessia ei voida nähdä jonkun tietyn sektorin tehtävänä, vaan se tulee nähdä asiakkaan tarpeista lähtevänä monen eri sote-sektorin asiantuntijuutta hyödyntävänä toimintana.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Haastatteluun osallistui sosiaalityöntekijöitä, joiden asiakkaina on autismikirjon nuoria aikuisia. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin pienryhmähaastatteluina kahdessa eri kaupungissa. Valitsemieni kaupunkien tapa hoitaa kohderyhmän palvelutarpeen arviointi oli erilainen. Siksi haastateltavina oli sosiaalityöntekijöitä kahdelta eri sosiaalityön sektorilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten mukaan autismikirjon nuorten aikuisten palvelutarpeen arviointi toteutuu tutkimuskaupungeissa sekä lähestymistavaltaan että sisällöltään erilaisena. Kohderyhmän sosiaalihuollon vastuutahona oli toisessa kaupungissa vammaispalvelu ja toisessa aikuissosiaalityö riippumatta siitä, mitkä ne nuoren tuen tarpeet tosiasiallisesti olivat. Arvioinnin erot aiheutuivat pääosin eroista osaamisessa ja moniammatillisuudessa sekä käytössä olevasta tietojärjestelmän suunnitelmapohjasta. Eroja oli myös sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutusosaamisessa ASD-nuorten kanssa sekä läheisten huomioimisessa. Tulosten mukaan vammaispalvelun yksilökohtaisen palveluohjauksen menettelytavalla saatiin aikuissosiaalityötä paremmin selvitetyksi nuoren toimintakyky ja tuen tarpeet. Kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi selvittää kohderyhmän palvelutarpeen arvioinnin menettelytapa eri kaupungeissa valtakunnan tasolla.