Kirsikkatoukkien arkea Instagramissa : alle 3-vuotiaiden pienryhmän arkea sosiaalisessa mediassa Lastentalo Mukulaxissa
Orpana, Olli-Matti (2018)
Orpana, Olli-Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901181402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901181402
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata yhden alle kolme vuotiaiden pienryhmän, Kirsikkatoukkien, arkea Instagram-sovelluksen välityksellä Lastentalo Mukulax Hirvensalossa kautena 2015–2016. Tarkoituksena oli myös tehdä päiväkodin arjesta näkyvämpää pienryhmän lasten vanhemmille ja saada heiltä palautetta sovelluksen käytöstä. Hyvät käyttökokemukset Instagramista innostivat kokeilemaan sovellusta myös päiväkotimaailmassa.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu mediakasvatuksesta ja sosiaalisesta mediasta. Mediakasvatusosiossa käsitellään mediaa ja kasvatusta erikseen sekä yhdessä. Kehittämistyössä käydään myös läpi mediakasvatuksen lyhyttä historiaa Suomessa, sosiaalista mediaa ja mediakasvatusta, pienten lasten suhdetta mediaan sekä median haittoja ja hyötyjä. Sosiaalinen media-osiossa esitellään sosiaalista mediaa yleisesti ja sen suosituimpia palveluita Suomessa. Kehittämistyössä käsitellään myös itse Instagramia ja sivutaan muuta sosiaalista mediaa.
Itse tuotoksena oli suljettu Instagram-tili, jota pienryhmän vanhemmat seurasivat. Instagram-tili oli suljettu tietoturvasyistä ja tästä syystä raportissa ei ole kuvia itse tuotoksesta. Kehittämistyön prosessin kuvauksessa esitellään mitä itse tuotos piti sisällään.
Lopuksi esitellään toimintaympäristö ja arvioidaan kehittämisprosessia. Lopussa pohditaan myös aiheen eettisyyttä ja esitellään tuloksia sekä hyötyjä. Konkreettisimpana hyötynä oli päiväkodin arjen tuominen lähemmäksi pienryhmän lasten perheitä.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu mediakasvatuksesta ja sosiaalisesta mediasta. Mediakasvatusosiossa käsitellään mediaa ja kasvatusta erikseen sekä yhdessä. Kehittämistyössä käydään myös läpi mediakasvatuksen lyhyttä historiaa Suomessa, sosiaalista mediaa ja mediakasvatusta, pienten lasten suhdetta mediaan sekä median haittoja ja hyötyjä. Sosiaalinen media-osiossa esitellään sosiaalista mediaa yleisesti ja sen suosituimpia palveluita Suomessa. Kehittämistyössä käsitellään myös itse Instagramia ja sivutaan muuta sosiaalista mediaa.
Itse tuotoksena oli suljettu Instagram-tili, jota pienryhmän vanhemmat seurasivat. Instagram-tili oli suljettu tietoturvasyistä ja tästä syystä raportissa ei ole kuvia itse tuotoksesta. Kehittämistyön prosessin kuvauksessa esitellään mitä itse tuotos piti sisällään.
Lopuksi esitellään toimintaympäristö ja arvioidaan kehittämisprosessia. Lopussa pohditaan myös aiheen eettisyyttä ja esitellään tuloksia sekä hyötyjä. Konkreettisimpana hyötynä oli päiväkodin arjen tuominen lähemmäksi pienryhmän lasten perheitä.