Tervetuloa soittotunnille! : Soitto-oppilaan vanhempien osallistaminen lapsen soittoharrastukseen
Huhtasaari, Satu (2018)
Huhtasaari, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922535
Tiivistelmä
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus käsittelee vanhempien osallistamista lapsen soittoharrastukseen. Olen muodostanut kokonaiskuvan ilmiöstä käyttäen monipuolista aineistoa, joka koostui erilaisista tutkimuksista, artikkeleista ja kirjoista.
Osallistamisen käsitteellä viitataan siihen, että tarve osallistua ei lähde pelkästään vanhemmista ja lapsesta, vaan myös opettajan näkökulmasta: Opetustyössä auttaa se, että vanhempi on sitoutunut lapsen musiikkiopintoihin. Hän haluaa perehtyä soitto-opintojen vaatimuksiin ja auttaa parhaansa mukaan kotiharjoittelussa. Hän on valmis tukemaan ja kannustamaan huonompinakin hetkinä, esimerkiksi jos lapsi harkitsee soiton lopettamista.
Vanhemmilla on erittäin tärkeä tehtävä kannustajana, motivoijana, puitteiden tarjoajana sekä kotiharjoittelun valvojana. Silti kaikki vanhemmat eivät ehkä ymmärrä roolinsa tärkeyttä. Opettajan on tärkeää saada sitoutettua vanhemmat lapsen harrastuksen tukemiseen.
”Tervetuloa soittotunnille! Opas soitto-oppilaan vanhemmille” on tehty siihen tarkoitukseen, että kiireisempikin vanhempi ehtii sen lukea läpi ja saada käsityksen siitä, että mitä hän voi tehdä lapsen soitto-opintojen hyväksi. Tavoitteena on rohkaista vanhempia osallistumaan tunneille havainnoitsijoina.
Vanhempien osallistamisesta on hyötyä, koska he voivat auttaa lasta soiton opinnoissa kotona. Opettajaa tavataan kerran viikossa, mutta vanhemmat ovat niitä, jotka voivat auttaa soiton edistymisessä, sillä edistyä voi vain harjoittelemalla. Vanhempi tuntee lapsensa parhaiten, joten hän osaa kannustaa, tukea ja motivoida juuri oikealla tavalla. Soittotuntia seuraamalla vanhempien oma ymmärrys soiton oppimisesta kasvaa, ja he osaavat antaa myös harjoitteluneuvoja lapselle kotona.
Osallistamisen käsitteellä viitataan siihen, että tarve osallistua ei lähde pelkästään vanhemmista ja lapsesta, vaan myös opettajan näkökulmasta: Opetustyössä auttaa se, että vanhempi on sitoutunut lapsen musiikkiopintoihin. Hän haluaa perehtyä soitto-opintojen vaatimuksiin ja auttaa parhaansa mukaan kotiharjoittelussa. Hän on valmis tukemaan ja kannustamaan huonompinakin hetkinä, esimerkiksi jos lapsi harkitsee soiton lopettamista.
Vanhemmilla on erittäin tärkeä tehtävä kannustajana, motivoijana, puitteiden tarjoajana sekä kotiharjoittelun valvojana. Silti kaikki vanhemmat eivät ehkä ymmärrä roolinsa tärkeyttä. Opettajan on tärkeää saada sitoutettua vanhemmat lapsen harrastuksen tukemiseen.
”Tervetuloa soittotunnille! Opas soitto-oppilaan vanhemmille” on tehty siihen tarkoitukseen, että kiireisempikin vanhempi ehtii sen lukea läpi ja saada käsityksen siitä, että mitä hän voi tehdä lapsen soitto-opintojen hyväksi. Tavoitteena on rohkaista vanhempia osallistumaan tunneille havainnoitsijoina.
Vanhempien osallistamisesta on hyötyä, koska he voivat auttaa lasta soiton opinnoissa kotona. Opettajaa tavataan kerran viikossa, mutta vanhemmat ovat niitä, jotka voivat auttaa soiton edistymisessä, sillä edistyä voi vain harjoittelemalla. Vanhempi tuntee lapsensa parhaiten, joten hän osaa kannustaa, tukea ja motivoida juuri oikealla tavalla. Soittotuntia seuraamalla vanhempien oma ymmärrys soiton oppimisesta kasvaa, ja he osaavat antaa myös harjoitteluneuvoja lapselle kotona.