Haasteena neurokognitiiviset häiriöt - opas alle kouluikäisen lapsen perheelle
Nuppula, Linda; Lehtonen, Henna (2018)
Nuppula, Linda
Lehtonen, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161313
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opas toimeksiantajan käyttöön ja jaettavaksi perheille neurokognitiivisista häiriöistä alle kouluikäisillä lapsilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että vanhemmat saavat tietoa neurokognitiivisista häiriöistä ja siitä, miten ne näkyvät ja vaikuttavat arjessa.
Perheeseen syntyneen lapsen erityisyys vaikuttaa aina kokonaisvaltaisesti niin lapsen koko perheeseen, lähipiiriin, että myös laajasti ympäristöön. Erityislapsi perheessä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko perheen arkeen. Neurokognitiivisia häiriöitä todetaan vakavuudeltaan eri asteisina jopa 15 prosentilla lapsista. Erityislapsen haastava käytös velvoittaa vanhempia ja muita lähipiirin aikuisia ja erityislapsiperhe tarvitsee paljon tukea.
Opinnäytetyön toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, joka sisälsi kirjallisuuskatsauksen elementtejä. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi opas. Oppaan toteuttamiseksi hyödynnettiin jo olemassa olevaa ja näyttöön perustuvaa tietoa eri lähteitä käyttäen. Opas on tarkoitettu alle kouluikäisten lasten vanhemmille ja se käsittelee neurokognitiivisia häiriöitä, niiden tuomia haasteita ja ilmenemistä arjessa ja arjen erilaisissa tilanteissa sekä tukitoimia erityislapsiperheiden arkeen ja sen helpottamiseen.
Perheeseen syntyneen lapsen erityisyys vaikuttaa aina kokonaisvaltaisesti niin lapsen koko perheeseen, lähipiiriin, että myös laajasti ympäristöön. Erityislapsi perheessä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko perheen arkeen. Neurokognitiivisia häiriöitä todetaan vakavuudeltaan eri asteisina jopa 15 prosentilla lapsista. Erityislapsen haastava käytös velvoittaa vanhempia ja muita lähipiirin aikuisia ja erityislapsiperhe tarvitsee paljon tukea.
Opinnäytetyön toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, joka sisälsi kirjallisuuskatsauksen elementtejä. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi opas. Oppaan toteuttamiseksi hyödynnettiin jo olemassa olevaa ja näyttöön perustuvaa tietoa eri lähteitä käyttäen. Opas on tarkoitettu alle kouluikäisten lasten vanhemmille ja se käsittelee neurokognitiivisia häiriöitä, niiden tuomia haasteita ja ilmenemistä arjessa ja arjen erilaisissa tilanteissa sekä tukitoimia erityislapsiperheiden arkeen ja sen helpottamiseen.