HUITTISTEN KAUPUNGIN VÄESTÖKEHITYS MUUTTOVOITTOISEKSI - ASUMISEN TAUSTATUTKIMUS OSANA KAUPUNKIBRÄNDIN RAKENTAMISTA
Tikka, Lilja (2018)
Tikka, Lilja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901171369
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osana Huittisten kaupunkibrändin rakentamista ja toimeksiannon tarkoituksena on kartoittaa asumiseen vaikuttavia tekijöitä Huittisten kaupungissa. Huittisten kaupungin väestökehitys on ollut jo pitkään laskusuuntaista, joten kaupunki on aloittanut tavoitteellisen työn muuttoliikkeen kääntämiseksi.
Vuonna 2018 Huittisten kaupunkistrategiaan on sisällytetty brändikäsikirjan laatiminen. Brändin avulla kohotetaan suunnitelmallisesti kaupunki-imagoa. Asumisen tutkimus tuottaa tietoa brändikäsikirjan pohjaksi, jotta brändin perustana olevasta tavoitemielikuvasta tulisi totuudenmukaisempi ja mielikuvamarkkinoinnista koh-dennetumpaa. Tutkimuksessa tarkasteltavina olivat Huittisten kaupungin muuttoliike, asumisen trendit nyt ja tulevaisuudessa sekä kaupungin vetovoima-, elinvoima- ja pitovoimatekijät.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, kaupunkibrändistä, asumisten trendeistä, tulevaisuuden kaupunkivisioista ja toimeksiantajan tiedoista sisältäen keskeiset tunnusluvut sekä muuttoliikkeen.
Tutkimus koostuu määrällisestä sekä laadullisesta tutkimuksesta. Määrällinen tutkimus toteutettiin 26.10.- 12.11.2018 verkkokyselylomakkeella, joka tallensi dataa 787 vastaajalta. Laadullinen tutkimus sisälsi paikallisen kiinteistövälittäjän teemahaastattelun sekä kyselytutkimuksen avointen kysymysten käsittelyn. Tutkimuksen perusteella muodostettiin johtopäätös muuttajaryhmistä, asumisen trendeistä, vetovoima-, elinvoima- ja pitovoimatekijöistä, nykymielikuvasta sekä Huittisten kaupungin mielikuvamarkkinoinnissa hyödynnettävistä tekijöistä.
Huittinen kuvattiin turvalliseksi, rauhalliseksi, pieneksi ja viihtyisäksi kaupungiksi, jonka erityisiksi vahvuuksiksi nousivat maaseutumaisuus, syvä kotiseuturakkaus, sijainti sekä kaiken tarvittavan löytyminen ”pienessä paketissa”.
Vuonna 2018 Huittisten kaupunkistrategiaan on sisällytetty brändikäsikirjan laatiminen. Brändin avulla kohotetaan suunnitelmallisesti kaupunki-imagoa. Asumisen tutkimus tuottaa tietoa brändikäsikirjan pohjaksi, jotta brändin perustana olevasta tavoitemielikuvasta tulisi totuudenmukaisempi ja mielikuvamarkkinoinnista koh-dennetumpaa. Tutkimuksessa tarkasteltavina olivat Huittisten kaupungin muuttoliike, asumisen trendit nyt ja tulevaisuudessa sekä kaupungin vetovoima-, elinvoima- ja pitovoimatekijät.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, kaupunkibrändistä, asumisten trendeistä, tulevaisuuden kaupunkivisioista ja toimeksiantajan tiedoista sisältäen keskeiset tunnusluvut sekä muuttoliikkeen.
Tutkimus koostuu määrällisestä sekä laadullisesta tutkimuksesta. Määrällinen tutkimus toteutettiin 26.10.- 12.11.2018 verkkokyselylomakkeella, joka tallensi dataa 787 vastaajalta. Laadullinen tutkimus sisälsi paikallisen kiinteistövälittäjän teemahaastattelun sekä kyselytutkimuksen avointen kysymysten käsittelyn. Tutkimuksen perusteella muodostettiin johtopäätös muuttajaryhmistä, asumisen trendeistä, vetovoima-, elinvoima- ja pitovoimatekijöistä, nykymielikuvasta sekä Huittisten kaupungin mielikuvamarkkinoinnissa hyödynnettävistä tekijöistä.
Huittinen kuvattiin turvalliseksi, rauhalliseksi, pieneksi ja viihtyisäksi kaupungiksi, jonka erityisiksi vahvuuksiksi nousivat maaseutumaisuus, syvä kotiseuturakkaus, sijainti sekä kaiken tarvittavan löytyminen ”pienessä paketissa”.