Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Helikopterin leijuntatankkaus alukselta

Nurminen, Tommi (2019)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Nurminen_Tommi.pdf (1.138Mt)
Lataukset: 


Nurminen, Tommi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901251589
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin leijuntatankkausta ja sen toimintaperiaatteita. Tutkimus on tehty rajavartiolaitoksen toimeksiannosta ja tutkimuksessa on käytetty ulkovartiolaiva Turvaa tutkimuksen konkreettisena esimerkkinä. Tutkimuksessa selvitettiin lentopetro-lin säilytystä aluksella sekä työturvallisuutta lentopetrolin käsittelyssä ja ilmatank-kauksen aikana. Tarkoituksena oli tehdä suomenkielinen kooste ilmatankkauksesta ja siihen liittyvästä työturvallisuudesta sekä lentopetrolin säilytyksestä.

Opinnäytetyö on pääasiassa kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen ai-neisto kerättiin haastatteluilla ja saatavilla olevalla lähdemateriaalilla. Haastateltavat valittiin heidän aiheeseen liittyvän osaamisensa mukaan. Työtä varten tehtiin viisi eri haastattelua. Haastatellut henkilöt ovat laitevalmistajan edustaja, Turvan konepäällik-kö ja 1. konemestari, koelentomekaanikko ja merivoimien laivakonesektorin osas-toinsinööri. Kaikki haastatelluiksi kaavaillut henkilöt osallistuivat tutkimukseen, mikä parantaa tutkimuksen luotettavuutta.

Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että leijuntatankkaus on toimiva ja tarpeel-linen järjestelmä, jolla saadaan pidennettyä helikopterin operointiaikaa sääolosuh-teista riippumatta. Lentopetrolin säilyttämisessä aluksella ei ole havaittu isoja ongel-mia ja säilytysolosuhteet ovat aluksella hyvät. Työturvallisuutta ilmatankkauksessa kehitetään jatkuvasti kokemusten karttuessa. Leijuntatankkaus on tulevaisuudessa enenevissä määrin lisääntyvä tankkausmuoto. Merivoimien uuteen alusluokka 2020:een on suunnitteilla vastaavia järjestelmiä.

Kehitysehdotuksena on letkukelan hankkiminen leijuntatankkausletkulle. Leijunta-tankkausletku on kriittinen osa leijuntatankkausta, joten sen toimintakunnon takaami-nen on ensiarvoisen tärkeää. Lisäksi suositellaan henkilökohtaisen suojavaatetuksen hankkimista jokaiselle ilmatankkaukseen osallistuvalle virkamiehelle erikseen. Työ-turvallisuutta voisi lisätä myös kypärään asennettava UHF-radio, jolloin kommunikoin-ti ei olisi pelkkien käsimerkkien varassa epäselvissä tilanteissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste