Esimiestyön Kehittäminen
Vahteristo, Sakari (2010)
Vahteristo, Sakari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311320
Tiivistelmä
Työssä tehtiin selvitys esimiestyön laadusta Hämeen Shop in Shop-myyntikanavassa. Tavoitteena oli saada aikaan selkeä kyselypohja yritykselle kyseisestä aiheesta, jotta Shop in Shop- konsernin myynninesimiehet voivat mitata oman esimiestyönsä laatua. Tutkimukselle asetettiin yksi päätehtävä: ottaa selvää miten myyjät toivoisivat lähiesimiehen paranevan omassa työssään.
Lähiesimiestyön merkityksen kannalta työ on hyvin tärkeä, sillä muita arviointi henkilöitä ei esimiehen jokapäiväisessä työssä ole. Selvitystyössä käytettiin lähteenä niin painettua ja sähköistä aineistoa. Myyjille tehtiin kysely, jossa heitä pyydettiin arvioimaan omaa esimiestään ja esimiehen toimintatapoja.
Teoriaosuudessa käydään läpi lähiesimiestyötä ja hänen rooliaan menestyvässä myyntiorganisaatiossa, sekä tarkastellaan myyjien toimintamalleja myyntiprosessin ja myyntityön näkökulmista. Lähiesimiestyön työkaluihin ja toimintamalleihin perehdytään, jotta saadaan laaja näkökulma erilaisista johtamistavoista. Työn lopussa nivotaan yhteen saadut tulokset ja arvioidaan esimiestyön onnistumista. Työssä tarkastellaan aihetta osin myyjien, lähiesimiehen ja yrityksen toimintamallien kannalta.
Selvityksessä löydettiin vastaukset esimiehen heikkouksien ja vahvuuksien selvittämiseksi. Työn lopputuloksena saatiin aikaan kyselykaavake yritykselle ja niiden lähiesimiehille, jossa tutkimusongelmien ratkaisut ovat tiiviissä paketissa. Kyselyn avulla työn toimeksiantajana ollut yritys ja miksei muutkin aiheesta kiinnostuneet saavat selkeät toimintaohjeet lähiesimiestyön mittaamiseen ja oman työnsä kehittämiseen.
Lähiesimiestyön merkityksen kannalta työ on hyvin tärkeä, sillä muita arviointi henkilöitä ei esimiehen jokapäiväisessä työssä ole. Selvitystyössä käytettiin lähteenä niin painettua ja sähköistä aineistoa. Myyjille tehtiin kysely, jossa heitä pyydettiin arvioimaan omaa esimiestään ja esimiehen toimintatapoja.
Teoriaosuudessa käydään läpi lähiesimiestyötä ja hänen rooliaan menestyvässä myyntiorganisaatiossa, sekä tarkastellaan myyjien toimintamalleja myyntiprosessin ja myyntityön näkökulmista. Lähiesimiestyön työkaluihin ja toimintamalleihin perehdytään, jotta saadaan laaja näkökulma erilaisista johtamistavoista. Työn lopussa nivotaan yhteen saadut tulokset ja arvioidaan esimiestyön onnistumista. Työssä tarkastellaan aihetta osin myyjien, lähiesimiehen ja yrityksen toimintamallien kannalta.
Selvityksessä löydettiin vastaukset esimiehen heikkouksien ja vahvuuksien selvittämiseksi. Työn lopputuloksena saatiin aikaan kyselykaavake yritykselle ja niiden lähiesimiehille, jossa tutkimusongelmien ratkaisut ovat tiiviissä paketissa. Kyselyn avulla työn toimeksiantajana ollut yritys ja miksei muutkin aiheesta kiinnostuneet saavat selkeät toimintaohjeet lähiesimiestyön mittaamiseen ja oman työnsä kehittämiseen.