Paineistettua kaasua polttoaineena käyttävän traktorin erityisvaatimukset
Mättö, Salla (2019)
Mättö, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901271612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901271612
Tiivistelmä
Liikenteestä aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt ovat noin viidennes kokonaispäästömäärästä. Kansainvälisissä ilmastosopimuksissa on määritelty tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen pienentämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Autoihin on kehitetty vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja, kuten maa- ja biokaasujärjestelmiä jo pidempään. Tulevaisuudessa ympäristöystävälliset energiaratkaisut tulevat myös työkoneisiin. Traktorivalmistaja Valtra on alkanut tutkia metaania polttoaineena käyttävää traktoria tulevaisuuden tuotteenaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa ajoneuvon kaasujärjestelmään liittyviä erityisvaatimuksia, jotka tulee huomioida traktoreiden suunnittelussa, ja tuotannon ja huollon toteutuksessa.
Uuden teknologian tuominen markkinoille edellyttää ajoneuvon tyyppihyväksyntää. Kaasupolttoainejärjestelmän komponenttien tulee olla erikseen tyyppihyväksyttyjä. Kaasuajoneuvoja saa huoltaa ja korjata pätevyyden saaneet korjaamot ja henkilökunta. Työturvallisuuden merkitys korostuu kaasuajoneuvoissa.
Työkoneille ei ole olemassa omaa lainsäädäntöä kaasujärjestelmiin liittyen. Lähteinä käytetyt lait ja asetukset sekä muu kirjallisuus koskee autoja, mutta toimii pohjatietona kaasu- traktoria kehitettäessä. Kaasuajoneuvojen huollon toteutukseen tutustuttiin kirjallisuuden lisäksi vierailemalla Scanian huoltopisteessä, missä huolletaan kaasukäyttöisiä jäteautoja. Tietoa kerättiin myös muilta asiantuntijoilta puhelin- ja sähköpostihaastatteluiden avulla.
Tunnistettujen erityisvaatimusten pohjalta voidaan arvioida muutostarpeita Valtran tuotantoprosessiin ja huoltoverkostoon.
Autoihin on kehitetty vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja, kuten maa- ja biokaasujärjestelmiä jo pidempään. Tulevaisuudessa ympäristöystävälliset energiaratkaisut tulevat myös työkoneisiin. Traktorivalmistaja Valtra on alkanut tutkia metaania polttoaineena käyttävää traktoria tulevaisuuden tuotteenaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa ajoneuvon kaasujärjestelmään liittyviä erityisvaatimuksia, jotka tulee huomioida traktoreiden suunnittelussa, ja tuotannon ja huollon toteutuksessa.
Uuden teknologian tuominen markkinoille edellyttää ajoneuvon tyyppihyväksyntää. Kaasupolttoainejärjestelmän komponenttien tulee olla erikseen tyyppihyväksyttyjä. Kaasuajoneuvoja saa huoltaa ja korjata pätevyyden saaneet korjaamot ja henkilökunta. Työturvallisuuden merkitys korostuu kaasuajoneuvoissa.
Työkoneille ei ole olemassa omaa lainsäädäntöä kaasujärjestelmiin liittyen. Lähteinä käytetyt lait ja asetukset sekä muu kirjallisuus koskee autoja, mutta toimii pohjatietona kaasu- traktoria kehitettäessä. Kaasuajoneuvojen huollon toteutukseen tutustuttiin kirjallisuuden lisäksi vierailemalla Scanian huoltopisteessä, missä huolletaan kaasukäyttöisiä jäteautoja. Tietoa kerättiin myös muilta asiantuntijoilta puhelin- ja sähköpostihaastatteluiden avulla.
Tunnistettujen erityisvaatimusten pohjalta voidaan arvioida muutostarpeita Valtran tuotantoprosessiin ja huoltoverkostoon.