Ammattikorkeakouluopiskelijoiden univaikeudet ja unen laatuun vaikuttavat tekijät
Järvinen, Salla; Koskinen, Maiju (2019)
Järvinen, Salla
Koskinen, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291667
Tiivistelmä
Unella on positiivinen vaikutus ihmisen terveyteen. Etenkin opiskelijoiden kannalta uni on tärkeää, sillä unen aikana aivot jatkavat opitun tiedon käsittelyä, siirtävät tietoa lyhytkestoisesta muistista pitkäkestoiseen muistiin ja jatkavat ongelmien ratkaisua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää tietämystä ammattikorkeakouluopiskelijoiden unen laatuun vaikuttavista tekijöistä sekä yleisimmistä univaikeuksista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselyn avulla kartoittaa ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja-, insinööri- ja restonomiopiskelijoiden keskeisimpiä uneen vaikuttavia tekijöitä ja univaikeuksia.
Opinnäytetyössä haettiin vastauksia kysymyksiin, miten opiskelijat nukkuvat ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat, miten elämäntilanne vaikuttaa nukkumiseen ja mitkä ovat heidän yleisimpiä univaikeuksiaan. Opinnäytetyö on tehty osana ViVa -hanketta, joka on Tampereen ammattikorkeakoulun hanke. Hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö terveyden edistämisen määrärahasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin toteuttamalla kyselytutkimus insinööri-, sairaanhoitaja- ja restonomiopiskelijoille. Aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimus osoitti, että suurin osa ammattikorkeakouluopiskelijoista meni nukkumaan kello 22 ja 24 välillä ja nukkui 6-7 tuntia yössä. Liikunnan harrastamisella vähintään kolme kertaa viikossa oli suurin positiivinen vaikutus opiskelijoiden uneen. Sosiaalisen median ja internetin käyttö, pelaaminen sekä television katsominen ennen nukkumaan menoa oli suurin negatiivisesti uneen vaikuttava tekijä. Yleisimmäksi univaikeudeksi nousi nukahtamisen ongelmat.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että monet ammattikorkeakouluopiskelijat nukkuvat liian vähän tarpeeseensa nähden. Jatkotutkimusehdotuksena olisi opiskelijoiden omat unenhuoltokeinot ja heille tarjotun avun hyödyllisyys. Tutkimalla opiskelijoiden jaksamista voisi saada tärkeää ja mielenkiintoista tietoa ammattikorkeakoulun koulutusten kehittämistä varten.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää tietämystä ammattikorkeakouluopiskelijoiden unen laatuun vaikuttavista tekijöistä sekä yleisimmistä univaikeuksista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselyn avulla kartoittaa ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja-, insinööri- ja restonomiopiskelijoiden keskeisimpiä uneen vaikuttavia tekijöitä ja univaikeuksia.
Opinnäytetyössä haettiin vastauksia kysymyksiin, miten opiskelijat nukkuvat ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat, miten elämäntilanne vaikuttaa nukkumiseen ja mitkä ovat heidän yleisimpiä univaikeuksiaan. Opinnäytetyö on tehty osana ViVa -hanketta, joka on Tampereen ammattikorkeakoulun hanke. Hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö terveyden edistämisen määrärahasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin toteuttamalla kyselytutkimus insinööri-, sairaanhoitaja- ja restonomiopiskelijoille. Aineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimus osoitti, että suurin osa ammattikorkeakouluopiskelijoista meni nukkumaan kello 22 ja 24 välillä ja nukkui 6-7 tuntia yössä. Liikunnan harrastamisella vähintään kolme kertaa viikossa oli suurin positiivinen vaikutus opiskelijoiden uneen. Sosiaalisen median ja internetin käyttö, pelaaminen sekä television katsominen ennen nukkumaan menoa oli suurin negatiivisesti uneen vaikuttava tekijä. Yleisimmäksi univaikeudeksi nousi nukahtamisen ongelmat.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että monet ammattikorkeakouluopiskelijat nukkuvat liian vähän tarpeeseensa nähden. Jatkotutkimusehdotuksena olisi opiskelijoiden omat unenhuoltokeinot ja heille tarjotun avun hyödyllisyys. Tutkimalla opiskelijoiden jaksamista voisi saada tärkeää ja mielenkiintoista tietoa ammattikorkeakoulun koulutusten kehittämistä varten.