Nuorten aikuisten vaatimukset tulevaisuuden pankkipalveluille : Markkinointitutkimus Avain Säästöpankille
Hautamäki, Pasi (2019)
Hautamäki, Pasi
Centria-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291675
Tiivistelmä
Nykypäivän pankkimaailma muuttuu todella nopealla tahdilla. Muutosta onkin ajan myötä alettu finans-sialalla kutsumaan uudistumiseksi. Kenelläkään rahalaitoksella ei ole varaa jäädä tämän muutoksen ulkopuolelle. Digitaalisuus tuo myös uusia mahdollisuuksia finanssialalle ja samalla koventaa kilpailua. Erilaiset FinTech- yritykset tulevat markkinoille, syöden tuottoja kovasti säädellyltä vähittäispankkitoiminnalta. Kaikki pankit ovat kiinnostuneita digitaalisesta muutoksesta ja asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Samalla mietitään, millä tahdilla muutosta kannattaa hakea, eli mihin kuluttaja on valmis. Digitaalisuuden tahdin tulee määräämään kuitenkin asiakas, koska liian nopeasti muuttuva pankki tulee menettämään asiakkaitaan heikkenevän palvelunsa takia. Suomesta on poistunut vuosituhannen alusta tuhansia työpaikkoja ja satoja konttoreita tämän muutoksen takia. Digitaalisuudesta on juuri tämän takia joutunut huonoon valoon eri lähteissä.
Tältä pohjalta tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä nuoret aikuiset odottavat tulevaisuudessa pankeilta. Mitä palveluita he haluavat ja missä kanavissa he haluavat asiointinsa hoitaa. Työn kohderyhmää ei ole valittu sattumalla. Tämä asiakasryhmä on tärkeä jokaiselle rahalaitokselle, koska juuri nuoret aikuiset tulevat käyttämään pankin palveluita laajasti ja samalla tulevat omaamaan suuria asuntolainoja. Kaikki raha-laitokset haluavat tietää juuri heidän odotuksensa finanssialan muutokselle.
Tämän tutkimuksen tavoite on toimia hyvänä työkaluna Avain Säästöpankin johtoryhmälle ja hallitukselle, jotta osataan tehdä oikeita päätöksiä tulevaisuudessa muutoksen myötä. Pankin johdon on monesti vaikeaa tehdä oikeita päätöksiä kuluttajan näkökulmasta, koska he harvoin tekevät työtä asiakaspinnassa, joten kaikki tutkimustyö kentältä on äärimmäisen tärkeää.
Tältä pohjalta tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä nuoret aikuiset odottavat tulevaisuudessa pankeilta. Mitä palveluita he haluavat ja missä kanavissa he haluavat asiointinsa hoitaa. Työn kohderyhmää ei ole valittu sattumalla. Tämä asiakasryhmä on tärkeä jokaiselle rahalaitokselle, koska juuri nuoret aikuiset tulevat käyttämään pankin palveluita laajasti ja samalla tulevat omaamaan suuria asuntolainoja. Kaikki raha-laitokset haluavat tietää juuri heidän odotuksensa finanssialan muutokselle.
Tämän tutkimuksen tavoite on toimia hyvänä työkaluna Avain Säästöpankin johtoryhmälle ja hallitukselle, jotta osataan tehdä oikeita päätöksiä tulevaisuudessa muutoksen myötä. Pankin johdon on monesti vaikeaa tehdä oikeita päätöksiä kuluttajan näkökulmasta, koska he harvoin tekevät työtä asiakaspinnassa, joten kaikki tutkimustyö kentältä on äärimmäisen tärkeää.