Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lastentarhanopettajan pedagoginen suunnittelu Porin kaupungin vuorohoidossa

Jokinen, Maria (2019)

 
Avaa tiedosto
Jokinen_Maria.pdf (790.1Kt)
Lataukset: 


Jokinen, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291677
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni lastentarhanopettajan pedagoginen suunnittelu Porin kaupungin vuorohoidossa tutkittiin lastentarhanopettajien näkemyksiä ja mielipiteitä kyselytutkimuksen avulla suunnittelutyöstä vuorohoidossa uuden varhaiskasvatussuunnitelman mukaan. Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Miten toimintaa jatkossa tulee suunnitella, kun perustan tulee olla aivan toisenlainen kuin aiemman varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan? 2. Mihin uusi varhaiskasvatussuunnitelma ohjaa ja velvoittaa lastentarhanopettajan suunnittelutyötä. Opinnäytetyössä on kuvattu lastentarhanopettajan suunnittelutyön keskeiset sisällöt varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja kirjallisuuden avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä kirjoitan lastentarhanopettajan suunnittelutyöstä, lasten osallisuudesta, tuokiokeskeisyydestä, lasten tavasta suunnitella toimintaa, vuorohoidosta ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 sisällöistä ja velvoittavuudesta.

Opinnäytetyö sisältää myös kolme aiempaa tutkimusta lastentarhanopettajan työstä. Ensimmäinen on suoraan lastentarhanopettajan pedagogisesta suunnittelutyöstä, toinen tutkii vuorohoitoa ja kolmas kertoo lastentarhanopettajan pedagogisesta puheesta alle kolmivuotiailla. Opinnäytetyön laatija valitsi tämän tutkimuksen alle kolmivuotiaiden pedagogisesta puheesta opinnäytetyöhön siksi, että lastentarhanopettajan suunnittelutyöhön kuuluu yhä enemmän lapsen osallisuus ja kuuntelu. Lastentarhanopettajan tulee miettiä, miten osallistaa lapsia, jotka eivät kommunikoi välttämättä vielä sanoilla. Lisäksi alle kolmivuotiaiden ja siitä vanhempien pedagogiikka löytää erilaisia muotoja juuri kieleen, aktiivisuuteen ja hoivaan liittyen.

Kyselytutkimus lähetettiin kolmeen Porin kaupungin vuorohoito päiväkotiin 22 lastentarhanopettajalle. Kyselyyn vastasi 15 lastentarhanopettajaa. Tutkimustulokset on analysoitu aineistolähtöisesti käyttäen Amedeo Giorgin fenomenologista metodia, sekä hajontalukuja. Tutkimus onnistui, tutkimuskysymykseen vastattiin ja opinnäytetyön laatija sai oppia paljon uutta tutkimustulosten ja koko prosessin kautta. Tutkimustuloksissa näkyy lastentarhanopettajien yhtenäistä ja eriävää kommentointia lastentarhanopettajan suunnittelutyöstä vuorohoidossa. Opinnäytetyön laatijaa yllätti, miten yhteneväisiä vastauksia vastaajat antoivat, vaikka lastentarhanopettajana on vietetty hyvin erilainen määrä työvuosia ja koulutustaustassa oli hajontaa. Tutkimustuloksissa nousi esiin muun muassa lastentarhanopettajan pedagogisen vastuun tärkeys, leikki, havainnointi ja pedagoginen dokumentointi, suunnitteluun annettu aika ja paikka, lasten ja vanhempien osallisuus, sekä uusi varhaiskasvatus-suunnitelma.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste