Sosiaalinen media kouluterveydenhoitajan työvälineenä yläkouluikäisten nuorten terveyden edistämisessä
Korpela, Laura; Kämppi, Hetafiia (2019)
Korpela, Laura
Kämppi, Hetafiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301712
Tiivistelmä
Nuoruuteen liittyy monenlaisia muutoksia ja terveyshaasteita, ja kouluterveydenhoitaja on tärkeässä roolissa nuorten kasvun ja kehityksen tukemisessa. Nuoret kokevat tärkeäksi, että kouluterveydenhoitaja on helposti tavoitettavissa. Sosiaalinen media on nuorille luonteva ja merkittävä osa elämää, ja samalla se mahdollistaa terveydenhuollon ammattilaisille uudenlaisia keinoja terveyden edistämiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokemuksia sosiaalisen median käytöstä tiedotusvälineenä kouluterveydenhoitajan työssä. Tarkoituksena oli kokeilla jonkin sosiaalisen median sovelluksen käyttöä kouluterveydenhoitajan työssä yläkouluikäisten nuorten parissa. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää kouluterveydenhoitajan työssä terveyden edistämiseen ja ohjaukseen, millainen on toimiva sosiaalisen median sovellus käytettäväksi kouluterveydenhoitajan työssä ja millä tavoin sosiaalisen median hyödyntäminen voisi kehittää kouluterveydenhoitajan työtä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka produktina oli käytännön kokeilu. Kokeilun aikana erään Etelä-Pohjanmaan yläkoulun terveydenhoitaja kokeili Instagram-sovelluksen käyttöä työvälineenä terveyden edistämiseen työssään yläkouluikäisten nuorten parissa. Kouluterveydenhoitajalta ja oppilailta saadut palautteet antoivat arvokasta tietoa sosiaalisen median hyödyntämisestä kouluterveydenhuollossa.
Tällä hetkellä sosiaalista mediaa pystytään hyödyntämään terveydenhuollossa pääasiassa tiedotuskanavana, sillä yhteydenpito ammattilaisen ja asiakkaan välillä ei sosiaalisen median välityksellä ole tarpeeksi suojattua. Tarvetta olisi sovellukselle, joka on samankaltainen kuin jo nuorten käytössä olevat sovellukset, mutta joka lisäksi mahdollistaisi suojatun yhteyden henkilökohtaiseen viestittelyyn asiakkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välillä. Tarvetta on myös terveydenhuollon ammattilaisten kouluttamiseen sekä tukemiseen sosiaalisen median hyödyntämisestä terveydenhuollossa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokemuksia sosiaalisen median käytöstä tiedotusvälineenä kouluterveydenhoitajan työssä. Tarkoituksena oli kokeilla jonkin sosiaalisen median sovelluksen käyttöä kouluterveydenhoitajan työssä yläkouluikäisten nuorten parissa. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää kouluterveydenhoitajan työssä terveyden edistämiseen ja ohjaukseen, millainen on toimiva sosiaalisen median sovellus käytettäväksi kouluterveydenhoitajan työssä ja millä tavoin sosiaalisen median hyödyntäminen voisi kehittää kouluterveydenhoitajan työtä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka produktina oli käytännön kokeilu. Kokeilun aikana erään Etelä-Pohjanmaan yläkoulun terveydenhoitaja kokeili Instagram-sovelluksen käyttöä työvälineenä terveyden edistämiseen työssään yläkouluikäisten nuorten parissa. Kouluterveydenhoitajalta ja oppilailta saadut palautteet antoivat arvokasta tietoa sosiaalisen median hyödyntämisestä kouluterveydenhuollossa.
Tällä hetkellä sosiaalista mediaa pystytään hyödyntämään terveydenhuollossa pääasiassa tiedotuskanavana, sillä yhteydenpito ammattilaisen ja asiakkaan välillä ei sosiaalisen median välityksellä ole tarpeeksi suojattua. Tarvetta olisi sovellukselle, joka on samankaltainen kuin jo nuorten käytössä olevat sovellukset, mutta joka lisäksi mahdollistaisi suojatun yhteyden henkilökohtaiseen viestittelyyn asiakkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välillä. Tarvetta on myös terveydenhuollon ammattilaisten kouluttamiseen sekä tukemiseen sosiaalisen median hyödyntämisestä terveydenhuollossa.