Kauppakeskuksen palvelupolku
Rantala, Enni (2018)
Rantala, Enni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901291686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millainen on toimeksiantajayrityksen, Jyväskylässä sijaitsevan Kauppakeskus Sepän, palvelupolku. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia palvelupolun laadusta sekä saada selville, mitkä ovat palvelupolun kriittiset pisteet.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin kahteen eri teemaan: palvelumuotoiluun sekä asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jolloin aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Tutkimusaineistoa kerättiin kauppakeskuksessa kahtena päivänä, minkä lisäksi avoin linkki kyselyyn jaettiin Facebookissa. Vastauksia saatiin yhteensä 511.
Tutkimuksen tuloksista voitiin havaita, millaisia palvelupolkuja kauppakeskuksen eri asiakasryhmillä on. Asiakaskokemukseen liittyen, tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneet ovat suurimmilta osin tyytyväisiä kauppakeskukseen, ja erityisesti pysäköintimahdollisuudet sekä kauppakeskuksen siisteys ja ilmapiiri saivat eniten kiitosta. Tutkimuksen yksi tärkeä tavoite oli selvittää palvelupolun kriittisiä pisteitä, ja tuloksista ilmeni, että suurimmat kriittiset pisteet olivat WC-tilojen riittävyys, valikoiman laajuus sekä kauppakeskuksessa olevat feissarit.
Tulosten perusteella toimeksiantajan on helppo lähteä kehittämään kauppakeskusta entistä asiakaslähtöisemmäksi. Toimeksiantajalle annettiinkin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Sepän asiakaskokemusta ja palvelun laatua voidaan parantaa. Kehitysehdotukset liittyivät kriittisten pisteiden kehittämiseen, kuten opasteiden parantamiseen ja oheispalvelujen lisäämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin kahteen eri teemaan: palvelumuotoiluun sekä asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jolloin aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Tutkimusaineistoa kerättiin kauppakeskuksessa kahtena päivänä, minkä lisäksi avoin linkki kyselyyn jaettiin Facebookissa. Vastauksia saatiin yhteensä 511.
Tutkimuksen tuloksista voitiin havaita, millaisia palvelupolkuja kauppakeskuksen eri asiakasryhmillä on. Asiakaskokemukseen liittyen, tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneet ovat suurimmilta osin tyytyväisiä kauppakeskukseen, ja erityisesti pysäköintimahdollisuudet sekä kauppakeskuksen siisteys ja ilmapiiri saivat eniten kiitosta. Tutkimuksen yksi tärkeä tavoite oli selvittää palvelupolun kriittisiä pisteitä, ja tuloksista ilmeni, että suurimmat kriittiset pisteet olivat WC-tilojen riittävyys, valikoiman laajuus sekä kauppakeskuksessa olevat feissarit.
Tulosten perusteella toimeksiantajan on helppo lähteä kehittämään kauppakeskusta entistä asiakaslähtöisemmäksi. Toimeksiantajalle annettiinkin kehittämisehdotuksia, joiden avulla Sepän asiakaskokemusta ja palvelun laatua voidaan parantaa. Kehitysehdotukset liittyivät kriittisten pisteiden kehittämiseen, kuten opasteiden parantamiseen ja oheispalvelujen lisäämiseen.