Tarinat palvelutuotteen kehittämisen apuna : Mäntän Klubin 100-vuotisjuhla
Nummela, Aino; Muuri, Heli (2018)
Nummela, Aino
Muuri, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901281639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901281639
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Mäntän Klubi, hotelli-ravintola Mänttä-Vilppulassa. Tavoitteena opinnäytetyölle oli kehittää Mäntän Klubin ruuan ja historian yhdistävä palvelutuote Klubin 100-vuotisjuhlaan. Tarkoituksena oli luoda sellainen tuote, jota voidaan myydä ennen juhlavuotta ja sen aikana.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään gastronomian ja ruokaturismin, tarinallistamisen sekä palvelumuotoilun käsitteitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastateltaviksi valittiin Mäntän Klubin ravintolan palveluita käyttäneitä henkilöitä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, sähköpostitse ja puhelimitse. Haastatteluja toteutettiin yhteensä seitsemän kappaletta. Haastatteluiden tarkoitus oli kerätä ihmisten muistoja ja kokemuksia, jotka liittyvät Mäntän Klubiin ja sen ruokaan.
Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja neljä tärkeintä vastauksista noussutta teemaa olivat Klubin klassikkoruuat, merkittävät henkilöt, ruokaan liittyvät tapahtumat ja Klubin arvot. Näitä teemoja käytettiin tarinallistamisen työkalun Stooripuun rakentamisessa. Opinnäytetyö eteni soveltaen palvelumuotoiluprosessia ja sen vaiheita.
Palvelutuotteeksi muodostui kalenteri, joka yhdistää juhlavuoden tapahtumia ja Klubin historiaa. Kalenteri keskittyy Klubin ruokaan ja tarinoihin sen ympärillä. Palvelutuotteessa yhdistyvät tutkimuksen avulla kerätyt asiakkaiden ruokamuistot ja historian tapahtumat. Tuote toimii lisäksi tapahtumakalenterina, josta asiakas saa tietoa juhlavuoden tapahtumista ja aikatauluista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään gastronomian ja ruokaturismin, tarinallistamisen sekä palvelumuotoilun käsitteitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastateltaviksi valittiin Mäntän Klubin ravintolan palveluita käyttäneitä henkilöitä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, sähköpostitse ja puhelimitse. Haastatteluja toteutettiin yhteensä seitsemän kappaletta. Haastatteluiden tarkoitus oli kerätä ihmisten muistoja ja kokemuksia, jotka liittyvät Mäntän Klubiin ja sen ruokaan.
Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja neljä tärkeintä vastauksista noussutta teemaa olivat Klubin klassikkoruuat, merkittävät henkilöt, ruokaan liittyvät tapahtumat ja Klubin arvot. Näitä teemoja käytettiin tarinallistamisen työkalun Stooripuun rakentamisessa. Opinnäytetyö eteni soveltaen palvelumuotoiluprosessia ja sen vaiheita.
Palvelutuotteeksi muodostui kalenteri, joka yhdistää juhlavuoden tapahtumia ja Klubin historiaa. Kalenteri keskittyy Klubin ruokaan ja tarinoihin sen ympärillä. Palvelutuotteessa yhdistyvät tutkimuksen avulla kerätyt asiakkaiden ruokamuistot ja historian tapahtumat. Tuote toimii lisäksi tapahtumakalenterina, josta asiakas saa tietoa juhlavuoden tapahtumista ja aikatauluista.