Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely : Huoltajien tyytyväisyys varhaiskasvatuspalveluihin Haapajärvellä

Jaakonaho, Mirva (2019)

 
Avaa tiedosto
jaakonaho_mirva.pdf (1021.Kt)
Lataukset: 


Jaakonaho, Mirva
Centria-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901301743
Tiivistelmä
Huoltajilta tuleva palaute on erittäin tärkeää, jotta varhaiskasvatuspalveluiden toteutumista ja toimivuutta voidaan tarkastella. Palautteen myötä voidaan tarkastella omia toimintatapoja, kehittää niitä tai jopa luoda uusia tapoja toimia.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kyselylomake ja toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely niille huoltajille, joilla oli lapsia varhaiskasvatuksessa Haapajärvellä. Kyselyn avulla selvitettiin huoltajien tyytyväisyyttä varhaiskasvatuspalveluihin. Samalla selvitettiin, mitä varhaiskasvatuksessa tulisi kehittää. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Kuinka tyytyväisiä huoltajat ovat varhaiskasvatuksen palveluihin Haapajärvellä?
2. Mitä kehitettävää varhaiskasvatuksen palveluissa olisi kyselyn vastausten perusteella?
Kysely toteutettiin Haapajärvellä ensimmäistä kertaa sähköisesti. Kyselyn toteutuksessa käytettiin Google Forms -sovellusta ja huoltajat pääsivät vastaamaan kyselyyn sähköpostin kautta. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin määrällisiä menetelmiä käyttäen.

Kyselyn tuloksista selvisi, että huoltajat olivat tyytyväisiä kunnan varhaiskasvatuspalveluihin. Tuloksista kehittämisen kohteiksi nousivat tiedonsaannin lisääminen lapsen varhaiskasvatuspaikan hakuvaiheessa, tiedottaminen sekä vanhempien osallisuuden lisääminen. Vastauksista saatiin myös konkreettisia kehitysideoita. Päikky-sovellus jakoi vahvasti mielipiteitä ja siihen tyytymättömiä oli eniten. Kyselyn tulokset julkistettiin huoltajille ja henkilöstölle.

Tärkeää olisi saada huoltajat osallistumaan varhaiskasvatuspalveluiden toimintaan ja sen arviontiin. Asiakastyytyväisyyskysely on yksi hyvä arviointi keino. Kysely tulisi toteuttaa säännöllisesti. Haapajärven kunnalle jäi tästä opinnäytetyöstä kyselylomakepohja, jota voidaan käyttää tulevissa kyselyissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste