After Sales -markkinointitutkimus Finn-Powerille
Mustonen, Virpi (2010)
Mustonen, Virpi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa asiakastyytyväisyyttä Finn-Powerin After Sales-toiminnoissa sekä myynnissä. Kohderyhmäksi valittiin Tanskan ja Norjan asiakkaat, koska heille ei vastaavanlaista kyselyä ole aikaisemmin tehty ja haluttiin saada palautetta juuri heiltä. Tuotteet ja palvelut menevät Pohjoismaissa asiakkaalle normaalisti maahantuojan kautta eli suoraa asiakaskontaktia ei Finn-Powerilla ole tuotteen lopullisten käyttäjien kanssa. Kyselyn avulla saatiin asiakkailta arvokasta tietoa ja palautetta Finn-Powerin tuotteista ja palveluista. Kysely lähetettiin sähköpostilla 71 asiakkaalle ja vastausprosentiksi saatiin 21,1 %. Kyselyssä käytettiin Webropol-ohjelmaa.
Ennen teoriaosuutta selvitetään Finn-Powerin taustatietoja, ja mitä kaikkea After Sales-toimintoihin liittyy. Teoriaosuudessa perehdytään kvantitatiiviseen
tutkimusmenetelmään, B-to-B-markkinointiin ja asiakastyytyväisyyden johtamiseen. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään kysymyksiin saatuja vastauksia.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että yleisesti ottaen asiakkaat ovat kohtuullisen tyytyväisiä Finn-Powerin After Sales -toimintoihin ja myyntiin. Asiakkaiden mielestä tuotteet ovat korkealaatuisia. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että kehitettävää löytyy varaosahinnoittelun osalta. Varaosien hinnat koettiin korkeiksi sekä tietoa modernisoinneista ja lisäosien hankinnoista ei ole tarpeeksi saatavilla. Tutkimustuloksista päätellen jälleenmyyjille ja maahantuojille tulisi järjestää enemmän koulutusta sekä lisätä aktiivista yhteydenpitoa ja syventää yhteistyötä Finn-Powerin ja maahantuojien välillä.
Ennen teoriaosuutta selvitetään Finn-Powerin taustatietoja, ja mitä kaikkea After Sales-toimintoihin liittyy. Teoriaosuudessa perehdytään kvantitatiiviseen
tutkimusmenetelmään, B-to-B-markkinointiin ja asiakastyytyväisyyden johtamiseen. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään kysymyksiin saatuja vastauksia.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että yleisesti ottaen asiakkaat ovat kohtuullisen tyytyväisiä Finn-Powerin After Sales -toimintoihin ja myyntiin. Asiakkaiden mielestä tuotteet ovat korkealaatuisia. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että kehitettävää löytyy varaosahinnoittelun osalta. Varaosien hinnat koettiin korkeiksi sekä tietoa modernisoinneista ja lisäosien hankinnoista ei ole tarpeeksi saatavilla. Tutkimustuloksista päätellen jälleenmyyjille ja maahantuojille tulisi järjestää enemmän koulutusta sekä lisätä aktiivista yhteydenpitoa ja syventää yhteistyötä Finn-Powerin ja maahantuojien välillä.