Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Bemötande av barn i småbarnspedagogisk verksamhet ur ett genusperspektiv : En litteraturstudie

Ylén, Laura Maria (2019)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Ylen_Laura.pdf (421.4Kt)
Lataukset: 


Ylén, Laura Maria
Yrkeshögskolan Arcada
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902011867
Tiivistelmä
Sosiaalinen sukupuoli koskettaa meitä kaikkia ja heijastaa voimakkaasti yhteiskunnan kehitystä ja siten meidän näkemyksiämme ihmisistä. Sukupuoli on sosiaalinen rakenne ja siihen vaikuttavat syvälle juurtuneet kulttuuriset ja yhteiskunnalliset rakenteet, jotka perustuvat biologiseen jakautumiseen. Poikia ja tyttöjä kohdellaan eri tavoin varhaiskasvatuksessa. Tämä rajoittaa lapsen identiteetin kehittymistä, oppimista ja siten lasten oikeuksia. Varhaiskasvattaja kohtaa lapsen usein biologisen sukupuolensa edustajana, mikä johtaa yksilön näkymättömyyteen ryhmässä. Tässä opinnäytetyössä syvennyn siihen, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset työssään kohtaavat lapset, normikriittisestä näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä sukupuolisensitiivisyys mainitaan selkeästi varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Millä tavoin tyttöjen ja poikien kohtaaminen eroaa toisistaan varhaiskasvatuksessa? ja Mikä on varhaiskasvattajien näkemys sukupuolisensitiivisestä toiminnasta? Tämän opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallisuustutkimusta. Kahdeksan tieteellistä artikkelia analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin avulla. Työn painopiste on varhaiskasvattajassa. Mikä on varhaiskasvattajan suhde yhteiskuntaan sekä sukupuolisensitiivisyys suhteessa varhaiskasvattajaan. Teoreettisena viitekehyksenä tässä työssä käytetään sosiaalipedagogiaa ja normikriittistä pedagogiaa. Artikkeleista nousi esille säännöllisesti esiintyviä teemoja, jotka sitovat artikkelit yhteen. Nämä aiheet jaettiin kahteen ryhmään: Yhteiskunnan rooli lapsen elämässä ja Varhaiskasvattajan rooli lapsen elämässä. Opinnäytetyö tukee aiempaa tutkimusta osoittamalla, että tyttöjä ja poikia kohdataan varhaiskasvatuksessa eri tavoin. Aikuiset rajoittavat usein tiedostamatta lasten käyttäytymistä tilanteissa, joissa varhaiskasvattaja on valta asemassa, käyttämällä kykyään hallita lasta yhteiskunnan normien mukaisesti siten, mikä on hyväksyttävää sukupuoleen liittyvää käyttäytymistä muun muassa kommunikaatiolla ja tilojen järjestämisellä. Varhaiskasvattajat kokevat, että he eivät saa tai ole saaneet riittävästi tietoa sukupuolisensitiivisestä kohtaamisesta opintojensa tai työelämänsä aikana. Varhaiskasvattajilla on myös näkemys itsestään ja toiminnasta tasa-arvoisina, vaikka tutkimukset osoittavat, että näin ei todellisuudessa ole. Tulkitun teorian ja käytännön välinen ero on suuri. Aikuisten asenteet ja näkemykset ovat vahvasti kytköksissä kulttuurisiin ja yhteiskunnallisiin tekijöihin ja vaikuttavat suoraan lapsiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste