Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ryhmämuotoinen tutustumiskokoontuminen aloittavaan varhaiskasvatusyksikköön. : Toimintamalli työntekijöille

Linnanen, Virve (2019)

 
Avaa tiedosto
Linnanen_Virve.pdf (1.743Mt)
Lataukset: 


Linnanen, Virve
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902092157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää varhaiskasvatuksen työntekijöille toimintamalli. Toimintamalli ohjaa toteuttamaan ryhmämuotoisen tutustumiskokoontumisen. Tutustumiskokoontumisessa työntekijät ja hoidossa aloittavat lapset sekä heidän perheensä tapaavat. Opinnäytetyössä toteutettiin ryhmämuotoinen tutustumiskokoontuminen pilottikokeiluna Luontopäiväkoti Mustikkaan.

Opinnäytetyössä on pyritty avaamaan varhaiskasvatuspalvelun, esi- ja ydinpalvelun rajapinnalla olevaa osaa ja toimintasisällön merkitystä syvästi sekä kuvaamaan palveluntuottamiseen vaikuttavat seikat ja asiakkaaksi tulon vaiheet. Asiakkaaksi tulon alkuvaihetta käsitellään kontekstissa sopeutuminen päivähoitoon, ryhmäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät. Tässä keskeisiä käsitteitä ovat sosiaaliset taidot, turvallinen ryhmä, yhteisöllisyys ja lapsen iän vaikutus ryhmäytymiseen.

Tutkimuksellisessa kehittämistyössä on käytetty palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun käyttöön sosiaali- ja terveysalla on erityisiä vahvuuksia, koska alan ammattilaisilla on kompetenssi ja vahvuus ymmärtää ja kiinnostua ihmismielestä ja siihen liittyvästä toiminnasta. Opinnäytetyöhön sisältyy palvelumuotoilun ja laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöä, jotka toteutuivat 2018 kesä-elokuussa seuraavasti: Havainnointikertoja kaksi, konsultointeja kuusi sekä yksi ryhmähaastattelu ja Webropol-kysely. Tutkimusaineistoa havainnoinnissa kerättiin Luontopäiväkodin toimitiloista ja varhaiskasvatuksessa aloittavien lasten sekä heidän perheiden, yhteensä 110 henkilöä, osallistumisesta tutustumiskokoontumiseen. Muutoin yhteiskehittämisryhmänä toimi Luontopäiväkoti Mustikan esimies ja 4 työntekijää.

Tutusmiskokoontumisessa toteutunut suunnitelmallinen sekä spontaani toiminta pääsääntöisesti edisti ja tuki asetettuihin tavoitteisiin pääsyä. Ryhmämuotoisessa tutustumiskokoontumisessa askartelu mahdollisti osallistujien virittäytymisen tutustumiseen. Se edisti lapsen kiinnittymistä tilaan konkreettisesti nimikylttiaskartelulla. Leikki oli monipuolisesti ryhmäytymistä tukevaa toimintaa, jolloin työntekijöiden ohjaava tai pedagoginen toiminta ei ole keskeisessä osassa. Tutustumiskokoontumisen ilmapiiri oli salliva ja se tuki ryhmäytymisen ja tutustumisen alkamista. Ryhmämuotoinen tutustumiskokoontuminen ei mahdollista työntekijän syvällisempää tutustumista lapsiin ja perheisiin, vaan siihen tarvitaan enemmän aikaa ja toisen tyyppistä toimintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste