Nuorten hyvinvoinnin lisääminen Harjun oppimiskeskuksessa
Holopainen, Reija (2018)
Holopainen, Reija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082148
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin opiskelijoiden hyvinvointia Harjun oppimiskeskus Oy:ssä. Hyvinvointia käsitellään sekä sitä lisäävien asioiden, kuten osallisuuden kautta, että hyvinvointia heikentävien ja syrjäytymistä aiheuttavien asioiden kautta, joita ovat esimerkiksi koulu-uupumus ja päihteet.
Tutkimusongelmana oli, miten hyvinvointia voitaisiin lisätä ja opintojen keskeyttämistä vähentää Harjun oppimiskeskuksessa. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja tutkimus toteutettiin tekemällä opiskelijaryhmille teemahaastattelut, joissa käsiteltiin opiskelijoiden näkemyksiä hyvinvoinnin lisäämisestä. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin keskeyttämisten syitä ja kartoitettiin toimenpiteitä, joita oppilaitos voisi tehdä keskeyttämisten vähentämiseksi.
Tutkimukseen osallistui kolme opiskelijaryhmää, joita haastateltiin anonyymisti. Lisäksi haastateltiin opinto-ohjaajaa ja vapaa-ajanohjaajaa, joiden kertomilla asioilla täydennettiin opiskelijoilta saatuja vastauksia.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että opiskelijat kokivat, ettei heille tiedoteta tarpeeksi tai riittävän ajoissa opintoihin liittyvistä asioista, jolloin he kokevat jäävänsä vaille tarvitsemiaan tietoja oman ajankäyttönsä suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että oppilaitoksen olisi hyvä panostaa oppilaitoksen nuorten osallistamiseen toiminnan suunnittelussa, jotta opiskelijat voisivat paremmin ja keskeyttämisiä saataisiin vähennettyä. Tutkimuksen tulokset toivat esiin sekä olemassa olevia ongelmia että ideoita, joilla oppilaitoksen toimintaa voitaisiin kehittää enemmän opiskelijalähtöiseksi.
Tutkimusongelmana oli, miten hyvinvointia voitaisiin lisätä ja opintojen keskeyttämistä vähentää Harjun oppimiskeskuksessa. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja tutkimus toteutettiin tekemällä opiskelijaryhmille teemahaastattelut, joissa käsiteltiin opiskelijoiden näkemyksiä hyvinvoinnin lisäämisestä. Lisäksi opiskelijoilta kysyttiin keskeyttämisten syitä ja kartoitettiin toimenpiteitä, joita oppilaitos voisi tehdä keskeyttämisten vähentämiseksi.
Tutkimukseen osallistui kolme opiskelijaryhmää, joita haastateltiin anonyymisti. Lisäksi haastateltiin opinto-ohjaajaa ja vapaa-ajanohjaajaa, joiden kertomilla asioilla täydennettiin opiskelijoilta saatuja vastauksia.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että opiskelijat kokivat, ettei heille tiedoteta tarpeeksi tai riittävän ajoissa opintoihin liittyvistä asioista, jolloin he kokevat jäävänsä vaille tarvitsemiaan tietoja oman ajankäyttönsä suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että oppilaitoksen olisi hyvä panostaa oppilaitoksen nuorten osallistamiseen toiminnan suunnittelussa, jotta opiskelijat voisivat paremmin ja keskeyttämisiä saataisiin vähennettyä. Tutkimuksen tulokset toivat esiin sekä olemassa olevia ongelmia että ideoita, joilla oppilaitoksen toimintaa voitaisiin kehittää enemmän opiskelijalähtöiseksi.