Musiikin laajan oppimäärän yksilöllistäminen taiteen perusopetuksessa : Viitasaaren alueen musiikkiopiston toimintamalli
Kuusela, Miia (2019)
Kuusela, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902062015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902062015
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda oppimäärän yksilöllistämisen malli Viitasaaren alueen musiikkiopistolle sekä edistää erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osallistumista musiikin perusopetukseen. Lähtökohtana on taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukainen opetus. Aihe rajautuu niihin ennakoiviin toimintoihin, joita musiikkiopistossa tulisi huomioida erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opetuksessa. Varsinaisia opetustilanteita ja opetusmenetelmiä ei käsitelty.
Vastauksia haettiin seuraaviin kysymyksiin: mitä oppimäärän yksilöllistäminen tarkoittaa taiteen perusopetuksessa? Kuinka erilainen oppija voidaan huomioida musiikkiopistossa? Kuinka oppimäärän yksilöllistäminen toteutetaan Viitasaaren alueen musiikkiopistossa?
Teoriaosassa käsiteltiin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, oppimäärän yksilöllistämistä, erilaisia oppijoita, oppimisen haasteita, inkluusiota, opetuksen tukitoimia sekä erityismusiikkikasvatusta. Aineisto hankittiin haastattelemalla kolmea musiikkioppilaitosta (Kuopion Konservatorio, musiikkikeskus Resonaari, Viitasalo-opisto). Haastattelun lisäksi käytiin läpi oppilaitosten oppimäärän yksilöllistämisen dokumentit. Haastattelumenetelmä oli strukturoitu sähköpostihaastattelu.
Teoriatiedon, haastattelujen ja oppimäärän yksilöllistämisen dokumenttien pohjalta, benchmarking-prosessia hyödyntäen, luotiin malli oppimäärän yksilöllistämisen toteuttamiseksi Viitasaaren alueen musiikkiopistossa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa musiikkiopistoissa opetuksen yksilöllistämisen kehittämistyössä.
Vastauksia haettiin seuraaviin kysymyksiin: mitä oppimäärän yksilöllistäminen tarkoittaa taiteen perusopetuksessa? Kuinka erilainen oppija voidaan huomioida musiikkiopistossa? Kuinka oppimäärän yksilöllistäminen toteutetaan Viitasaaren alueen musiikkiopistossa?
Teoriaosassa käsiteltiin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, oppimäärän yksilöllistämistä, erilaisia oppijoita, oppimisen haasteita, inkluusiota, opetuksen tukitoimia sekä erityismusiikkikasvatusta. Aineisto hankittiin haastattelemalla kolmea musiikkioppilaitosta (Kuopion Konservatorio, musiikkikeskus Resonaari, Viitasalo-opisto). Haastattelun lisäksi käytiin läpi oppilaitosten oppimäärän yksilöllistämisen dokumentit. Haastattelumenetelmä oli strukturoitu sähköpostihaastattelu.
Teoriatiedon, haastattelujen ja oppimäärän yksilöllistämisen dokumenttien pohjalta, benchmarking-prosessia hyödyntäen, luotiin malli oppimäärän yksilöllistämisen toteuttamiseksi Viitasaaren alueen musiikkiopistossa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää muissa musiikkiopistoissa opetuksen yksilöllistämisen kehittämistyössä.