Tutkimus Chromebookin käytön vaikutuksista 5-luokkalaisten oppilaiden oppimiskokemukseen Porin kaupungin peruskouluissa
Luotonen, Jaana (2019)
Luotonen, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902112199
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Porin kaupungin 5-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia Chromebookin käytön kokemuksista ja vaikutuksista oppimiseen. Tavoitteena oli saada myös tietoa oppilaiden tietoteknisten ja tiedonhaun taitojen kehityksestä sekä kokevatko oppilaat Chromebookin tuoneen oppimiskokemukseensa lisäarvoa. Uusi valtakunnallinen perusopetuksen opetussuunnitelma luokille 1-6 otettiin käyttöön 11.8.2016. Tieto –ja viestintäteknologiaa sisällytetään uuden opetussuunnitelman mukaisesti joka aineen opetukseen. Tämän tutkimuksen teon aikaan oppilailla oli ollut kannettava tietokone käytössään yhden kokonaisen lukuvuoden ajan, joten heille oli syntynyt oma käsitys Chromebookin käytöstä yhtenä oppimisen välineenä koulunkäynnissä.
Tutkimus osoittaa että, Chromebookin käyttö on oppilaiden keskuudessa otettu innolla vastaan ja monet oppilaat opiskelisivat mielummin enemmän tietokoneella työskennellen kuin kirjasta opiskellen. Tietokoneen käytön koetaan vaikuttaneen positiivisesti oppimiseen ja Chromebookilla työskentely koetaan hyödylliseksi. Tietokoneella tapahtuva oppiminen on hyvä lisä perinteisesti tapahtuvan opetuksen rinnalle.
Tutkimus osoittaa että, Chromebookin käyttö on oppilaiden keskuudessa otettu innolla vastaan ja monet oppilaat opiskelisivat mielummin enemmän tietokoneella työskennellen kuin kirjasta opiskellen. Tietokoneen käytön koetaan vaikuttaneen positiivisesti oppimiseen ja Chromebookilla työskentely koetaan hyödylliseksi. Tietokoneella tapahtuva oppiminen on hyvä lisä perinteisesti tapahtuvan opetuksen rinnalle.