Ravintola-alan mobiiliapplikaatioiden vertailu ja prototyypin rakentaminen
Vuorinen, Susanne (2019)
Vuorinen, Susanne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa prototyyppi ravintola-alan mobiiliapplikaatiosta. Tutkimuskysymyksenä oli, mitä toimintoja ja ominaisuuksia toimivan ja asiakastyytyväisyyttä kasvattavan ravintola-alan mobiiliapplikaation tulisi sisältää. Tavoitteena oli luoda prototyyppi fast food tai fast casual -ravintolakategorian mobiiliapplikaatiosta, joka sisältää kaikki opinnäytetyössä tärkeiksi tutkitut toiminnot ja ominaisuudet. Tavoitteena oli rakentaa visuaalinen prototyyppi mobiiliapplikaatiosta, josta voisi tarvittaessa jatkokehittää toiminnallisen, käyttöön tulevan applikaation.
Prototyyppi rakennettiin opinnäytetyön teoriapohjasta, benchmarking-vertailusta sekä määrällisistä tutkimuksista kerätyn tiedon pohjalta. Prototyypin mahdolliselle käyttäjäkohderyhmälle tehtiin ennen prototyypin rakentamisen alkua kyselytutkimus koskien ravintola-alan mobiiliapplikaatioita ja niiden toimintoja. Opinnäytetyön teoriaviitekehys keskittyy selittämään fast food ja fast casual -ravintolakategoriat, mobiilimarkkinoinnin, ravintola-alan mobiiliapplikaatiot, niiden toiminnot ja toimintojen tuomat hyödyt.
Benchmarking-vertailuun valittiin kymmenen fast food ja fast casual -ravintolakategorioihin kuuluvaa ravintolaa mobiiliapplikaatioineen. Vertailuanalyysissä keskityttiin mobiiliapplikaatioiden toimintoihin, yhtäläisyyksiin, eroavaisuuksiin, toimintavirheisiin ja erikoistoimintoihin. Vertailtavia benchmark-sovelluksia valittiin niin Suomesta kuin ulkomailta moninaisuuden saavuttamiseksi.
Käyttäjäkohderyhmälle toteutettu kyselytutkimus auttoi kartoittamaan kohderyhmän mobiiliapplikaatioiden käyttötottumuksia ja antoi viitettä siitä, mitä toimintoja rakennettavaan prototyyppiin tulisi lisätä. Prototyypin rakentamisen jälkeen suoritettiin toinen kyselytutkimus, jonka avulla kerättiin palautetta luodusta prototyypistä ja mahdollisia ideoita jatkokehitykselle.
Opinnäytetyön alussa asetetut tavoitteet saavutettiin valmiissa prototyypissä. Kerätty teoria ja data benchmarking-vertailusta sekä kyselytutkimuksesta toimivat hyvänä pohjana rakennetulle prototyypille. Kyselylomakkeen analyysistä selvisi, että luotu prototyyppi oli helppokäyttöinen, selkeä, kokonaisuudessaan onnistunut ja se sisälsi vastaajien mielestä tärkeimmät toiminnot. Opinnäytetyössä ei ilmaantunut suuria kehittämisehdotuksia, mutta työhön oltaisiin voitu sisällyttää työntekijänäkökulma asiakasnäkökulman lisäksi.
Prototyyppi rakennettiin opinnäytetyön teoriapohjasta, benchmarking-vertailusta sekä määrällisistä tutkimuksista kerätyn tiedon pohjalta. Prototyypin mahdolliselle käyttäjäkohderyhmälle tehtiin ennen prototyypin rakentamisen alkua kyselytutkimus koskien ravintola-alan mobiiliapplikaatioita ja niiden toimintoja. Opinnäytetyön teoriaviitekehys keskittyy selittämään fast food ja fast casual -ravintolakategoriat, mobiilimarkkinoinnin, ravintola-alan mobiiliapplikaatiot, niiden toiminnot ja toimintojen tuomat hyödyt.
Benchmarking-vertailuun valittiin kymmenen fast food ja fast casual -ravintolakategorioihin kuuluvaa ravintolaa mobiiliapplikaatioineen. Vertailuanalyysissä keskityttiin mobiiliapplikaatioiden toimintoihin, yhtäläisyyksiin, eroavaisuuksiin, toimintavirheisiin ja erikoistoimintoihin. Vertailtavia benchmark-sovelluksia valittiin niin Suomesta kuin ulkomailta moninaisuuden saavuttamiseksi.
Käyttäjäkohderyhmälle toteutettu kyselytutkimus auttoi kartoittamaan kohderyhmän mobiiliapplikaatioiden käyttötottumuksia ja antoi viitettä siitä, mitä toimintoja rakennettavaan prototyyppiin tulisi lisätä. Prototyypin rakentamisen jälkeen suoritettiin toinen kyselytutkimus, jonka avulla kerättiin palautetta luodusta prototyypistä ja mahdollisia ideoita jatkokehitykselle.
Opinnäytetyön alussa asetetut tavoitteet saavutettiin valmiissa prototyypissä. Kerätty teoria ja data benchmarking-vertailusta sekä kyselytutkimuksesta toimivat hyvänä pohjana rakennetulle prototyypille. Kyselylomakkeen analyysistä selvisi, että luotu prototyyppi oli helppokäyttöinen, selkeä, kokonaisuudessaan onnistunut ja se sisälsi vastaajien mielestä tärkeimmät toiminnot. Opinnäytetyössä ei ilmaantunut suuria kehittämisehdotuksia, mutta työhön oltaisiin voitu sisällyttää työntekijänäkökulma asiakasnäkökulman lisäksi.