Pitopalvelutoiminta osana liiketoimintasuunnitelmaa : Bistro Venla
Siivonen, Venla (2019)
Siivonen, Venla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902132271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902132271
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai innostuksensa Bistro Venlassa. Kirjoittaja sai mahdollisuuden lähteä esimieheksi remontoitavaan tilaan, johon oli suunnitteilla kokous- ja yksityistilaisuustoimintaa sekä pitopalvelua. Tämä liiketoiminta oli helppo yhdistää nykyisen Bistro Venlan kahvila-ravintolatoimintaan. Opinnäytetyön tavoite oli näyttää uuden liiketoiminnan aloittaminen liiketoimintasuunnitelman ohella sekä käytännön toteutuksen kuvaus. Kehittämistyö koostui tutkimuksen ohella pitopalvelutoiminnan menupakettien koostamista, hinnoittelusta sekä markkinoinnista. Yritykselle on tehty liiketoimintasuunnitelma aikaisemmin, mutta se pidetään salaisena. Tutkimukseen valittiin pitopalvelutoiminnan tutkiminen, koska sitä pidetään suurimpana osana toiminnan aloittamista. Tutkimuksessa vertailtiin Tampereen alueen eri pitopalveluyrityksiä ja niiden näkyvyyttä Tampereella. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä käyttäen kerättyjä aineistoja. Tutkimuskysymyksenä on, miten erottautua muista alueen pitopalveluyrityksistä. Pitopalveluyrityksiä vertailtiin niiden näkyvyyden, menujen houkuttavuuden ja hinta-laatusuhteen tähden.
Tutkimukseen valittiin viisi yritystä google -haun perusteella. Valitut pitopalveluyritykset ovat 4Catering, Arto Rastas Catering, Pitopalvelu Matilda, Pitopalvelu Soppa-noidat ja Pitopalvelu Kristalli. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla yritysten internetsivujen helppokäyttöisyyttä ja toimivuutta. Laadullisen tutkimuksen avulla saatiin todellista ja arvokasta tietoa hyödynnettäväksi uutta liiketoimintaa perustettaessa. Tutkimuksesta selvisi Tampereen alueen yritysten samankaltaisuus ja vaikeudet erottautua markkinoilla. Tutkimus osoitti erilaisuuden ja uskaliaisuuden kannattavan, jotta yritys erottuisi muista tarjoajista.
Työn yhteenvetona voidaan todeta, että pitopalveluyritysten tulisi päivittää omia nettisivujaan säännöllisesti, jotta tulevat asiakkaat saisivat yhteyden helposti ja vaivattomasti yrityksen edustajaan. Yksinkertaiset ja selkeät sivut, jotka kertovat oleelliset asiat pitopalvelua haettaessa (hinta, menut, yhteystiedot ja mahdolliset muut palvelut) ovat kaikista helpoimmat lähestyä erilaisissa tapauksissa. Kuvamateriaalien hyödyntämistä tulee toteuttaa tulevaisuudessa yrityksen omilla internetsivustoillaan entistä enemmän.
Tutkimukseen valittiin viisi yritystä google -haun perusteella. Valitut pitopalveluyritykset ovat 4Catering, Arto Rastas Catering, Pitopalvelu Matilda, Pitopalvelu Soppa-noidat ja Pitopalvelu Kristalli. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla yritysten internetsivujen helppokäyttöisyyttä ja toimivuutta. Laadullisen tutkimuksen avulla saatiin todellista ja arvokasta tietoa hyödynnettäväksi uutta liiketoimintaa perustettaessa. Tutkimuksesta selvisi Tampereen alueen yritysten samankaltaisuus ja vaikeudet erottautua markkinoilla. Tutkimus osoitti erilaisuuden ja uskaliaisuuden kannattavan, jotta yritys erottuisi muista tarjoajista.
Työn yhteenvetona voidaan todeta, että pitopalveluyritysten tulisi päivittää omia nettisivujaan säännöllisesti, jotta tulevat asiakkaat saisivat yhteyden helposti ja vaivattomasti yrityksen edustajaan. Yksinkertaiset ja selkeät sivut, jotka kertovat oleelliset asiat pitopalvelua haettaessa (hinta, menut, yhteystiedot ja mahdolliset muut palvelut) ovat kaikista helpoimmat lähestyä erilaisissa tapauksissa. Kuvamateriaalien hyödyntämistä tulee toteuttaa tulevaisuudessa yrityksen omilla internetsivustoillaan entistä enemmän.