Höyrynkehittimen modernisointi
Töllikkö, Rami (2010)
Töllikkö, Rami
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411495
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ristiinalaiselle Steamrator Oy:lle. Steamrator Oy suunnittelee, valmistaa ja kokoaa höyry ja lämmitysjärjestelmiä sekä betonivalumuotteja. Pääosa tuotteista on vakioituja, mutta osa tehdään tarvittaessa räätälöitynä asiakkaan toiveiden mukaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunni-tella paranneltu versio 3000 kW:n höyrynkehittimestä.
Opinnäytetyö toteutettiin suunnittelemalla kustannustehokkaampia ratkaisuja käyttäen pohjana vanhaa höyrynkehitintä ja sen piirustuksia. Tavoitteena oli rakenteen yksinkertaistaminen niin rungon kuin etu-luukunkin osalta, jotta valmistuskustannuksia saataisiin pienennettyä. Lisäksi kehittimellä tuli olla tietyt ulkoiset mittasuhteet lähinnä leveyden suhteen. Toisena tärkeänä tavoitteena oli saada käytön aikana etuluukkuun syntyvä lämpö hyötykäyttöön polttimen imuilman esilämmityksessä, integroimalla luuk-kuun läpi kulkevat jähdytysaukot.
Opinnäytetyön toteutus vaati paljon suunnittelua, 3D-mallinnusta ja lujuuslaskelmien laskentaa. Olen käyttänyt apuna aiheeseen liittyvää tietoa netistä ja lujuuslaskennassa olen käyttänyt sekä kirjoista että standardeista löytyviä laskentakaavoja. Mallinnuksessa ja piirrustusten teossa käytin Vertex G4 -mallinnusohjelmaa.
Tavoitteisiin päästiin melko hyvin. Rakennetta saatiin yksinkertaistettua huomattavasti etenkin rungon osalta ja halutut mittasuhteet saavutettiin. Etuluukun jäähdytysaukot suunniteltiin jo olemassa olevien ideoiden pohjalta, mutta niiden toimivuudesta saadaan tarkempaa tietoa vasta prototyypin valmistuksen ja testauksen jälkeen. Tämän opinnäytetyön suunnitelmat ja havainnot ovat pohjana jatkossa tapahtuvalle kehitystyölle.
Opinnäytetyö toteutettiin suunnittelemalla kustannustehokkaampia ratkaisuja käyttäen pohjana vanhaa höyrynkehitintä ja sen piirustuksia. Tavoitteena oli rakenteen yksinkertaistaminen niin rungon kuin etu-luukunkin osalta, jotta valmistuskustannuksia saataisiin pienennettyä. Lisäksi kehittimellä tuli olla tietyt ulkoiset mittasuhteet lähinnä leveyden suhteen. Toisena tärkeänä tavoitteena oli saada käytön aikana etuluukkuun syntyvä lämpö hyötykäyttöön polttimen imuilman esilämmityksessä, integroimalla luuk-kuun läpi kulkevat jähdytysaukot.
Opinnäytetyön toteutus vaati paljon suunnittelua, 3D-mallinnusta ja lujuuslaskelmien laskentaa. Olen käyttänyt apuna aiheeseen liittyvää tietoa netistä ja lujuuslaskennassa olen käyttänyt sekä kirjoista että standardeista löytyviä laskentakaavoja. Mallinnuksessa ja piirrustusten teossa käytin Vertex G4 -mallinnusohjelmaa.
Tavoitteisiin päästiin melko hyvin. Rakennetta saatiin yksinkertaistettua huomattavasti etenkin rungon osalta ja halutut mittasuhteet saavutettiin. Etuluukun jäähdytysaukot suunniteltiin jo olemassa olevien ideoiden pohjalta, mutta niiden toimivuudesta saadaan tarkempaa tietoa vasta prototyypin valmistuksen ja testauksen jälkeen. Tämän opinnäytetyön suunnitelmat ja havainnot ovat pohjana jatkossa tapahtuvalle kehitystyölle.