SCALEX 1001 -autovaakajärjestelmän 3D-mallinnus
Greijer, Jani (2019)
Greijer, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä oli Tamtron Systems Oy, joka on tunnettu auto- ja junavaakatoimittaja. Tavoitteena oli luoda yrityksen käyttöön 3D-malleja Scalex 1001 -autovaakajärjestelmästä ja sen lisälaitteista. Työtä aloitettaessa järjestelmistä oli olemassa vain tekniset 2D-kuvat ja valokuvia aiemmista asennetuista järjestelmistä. Yritys tarvitsi käyttöönsä nykyaikaiset 3D-mallit, joista järjestelmää voitaisiin tarkastella tietokoneelta interaktiivisesti. Mallinnustyö suoritettiin Espoon ja Tampereen toimistoilla syksyn 2018 aikana. Työssä käytettiin Dassault Systémesin kehittämää SolidWorks-mallinnusohjelmaa, jossa kelluvan lisenssin käyttö mahdollisti työskentelyn useassa työpisteessä.
Projektin aluksi kartoitettiin valmiit tekniset kuvat autovaakajärjestelmän osista. Valmiiden teknisten kuvien avulla voitiin mallintaa mm. perustat, vaakasillat ja osa lisälaitteista. Lopuista osista, kuten kortinlukijoista ja lisänäytöistä, ei ollut saatavilla valmiita dokumentteja, joten ne mallinnettiin tarkkoihin mittoihin mittaamalla aitoa tuotetta.
Mallintaminen alkoi anturien ja perustan kiinnitysvarusteista, minkä jälkeen luotiin lisäosat vaakasiltoihin. Tämän jälkeen mallinnettiin perustat ja vaakasilta, joista tehtiin omat kokoonpanot. Työtä jatkettiin mallintamalla vaakajärjestelmän lisälaitteet ja niiden kiinnitystolpat. Projektin lopuksi koko järjestelmä kasattiin yhteen kokoonpanoon ja siitä luotiin havainnollistavia kuvia tähän raporttiin.
Työssä onnistuttiin aikataulullisesti hyvin ja mallintamisen osuus valmistui jouluksi 2018. Valmiiden kuvien avulla voidaan luoda teknisiä kuvia tuotannon käyttöön tai tarkastella rakenteellisia ominaisuuksia myynti-, koulutus-, tai huoltotilanteessa. Projektin aikana malleille löydettiin useita käyttökohteita ja niistä tullaan luomaan useampia konfiguraatioita raportin jälkeen.
Projektin aikana tuli ilmi myös tuoterakenteellisia epäkohtia. Näiden osalta tulisi miettiä mallinnuksen ja kokoonpanojen nimeämistä ja ERP-järjestelmän mukaisten nimikkeiden käyttöä.
Tulevaisuudessa tällainen mallinnusprojekti olisi kohdistettavissa Tamtron Systems Oy:n junavaakamalleihin kuten esimerkiksi Trapper ja Wild.
Tästä raportista on poistettu tarkempia mittoja muun muassa perustoista ja vaakasillasta, mitkä eivät ole julkista tietoa.
Projektin aluksi kartoitettiin valmiit tekniset kuvat autovaakajärjestelmän osista. Valmiiden teknisten kuvien avulla voitiin mallintaa mm. perustat, vaakasillat ja osa lisälaitteista. Lopuista osista, kuten kortinlukijoista ja lisänäytöistä, ei ollut saatavilla valmiita dokumentteja, joten ne mallinnettiin tarkkoihin mittoihin mittaamalla aitoa tuotetta.
Mallintaminen alkoi anturien ja perustan kiinnitysvarusteista, minkä jälkeen luotiin lisäosat vaakasiltoihin. Tämän jälkeen mallinnettiin perustat ja vaakasilta, joista tehtiin omat kokoonpanot. Työtä jatkettiin mallintamalla vaakajärjestelmän lisälaitteet ja niiden kiinnitystolpat. Projektin lopuksi koko järjestelmä kasattiin yhteen kokoonpanoon ja siitä luotiin havainnollistavia kuvia tähän raporttiin.
Työssä onnistuttiin aikataulullisesti hyvin ja mallintamisen osuus valmistui jouluksi 2018. Valmiiden kuvien avulla voidaan luoda teknisiä kuvia tuotannon käyttöön tai tarkastella rakenteellisia ominaisuuksia myynti-, koulutus-, tai huoltotilanteessa. Projektin aikana malleille löydettiin useita käyttökohteita ja niistä tullaan luomaan useampia konfiguraatioita raportin jälkeen.
Projektin aikana tuli ilmi myös tuoterakenteellisia epäkohtia. Näiden osalta tulisi miettiä mallinnuksen ja kokoonpanojen nimeämistä ja ERP-järjestelmän mukaisten nimikkeiden käyttöä.
Tulevaisuudessa tällainen mallinnusprojekti olisi kohdistettavissa Tamtron Systems Oy:n junavaakamalleihin kuten esimerkiksi Trapper ja Wild.
Tästä raportista on poistettu tarkempia mittoja muun muassa perustoista ja vaakasillasta, mitkä eivät ole julkista tietoa.