Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajatutkimus luomukananmunan markkina-asemasta Keski-Suomessa

Hintikka, Birgitta (2019)

Avaa tiedosto
hintikka_birgitta.pdf (1.002Mt)
Lataukset: 


Hintikka, Birgitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182465
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Luomutuotteiden myynti on kasvussa ja kasvun ennustetaan kiihtyvän tulevina vuosina. Luomutuotteiden kysynnän kasvun myötä luomutuottajia tarvitaan lisää, jotta kuluttajien kasvaviin tarpeisiin pystytään vastaamaan ja tuotteiden kotimaisuusaste säilyttämään. Luo-mukananmunilla on merkittävä rooli luomumarkkinoilla. Niillä on euromääräisesti suurin markkinaosuus kaikista luomutuotteista.

Tavoitteena oli selvittää kuluttajatutkimuksen avulla, mikä on luomukananmunien mark-kina-asema Keski-Suomessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat tärkeimmät ostopää-tökseen vaikuttavat tekijät ja mistä kuluttaja ostaisi mieluiten luomukananmunia. Lisäksi kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kuluttajien kananmuniin liittyviä käyttökohteita ja määriä. Työn tilaajana toimi Luomuliiketoiminnan kehittäminen Keski-Suomessa- koulutus-hanke.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Kuluttajatutki-mus toteutettiin verkkokyselynä ja tutkimusalueeseen kuuluivat kolme keskisuomalaista kuntaa, Jyväskylä, Jämsä ja Uurainen. Tutkimuskyselyyn vastasi kahden viikon aikana 196 kuluttajaa.

Kuluttajien suhtautuminen luomukananmuniin on pääasiassa myönteinen. Eniten luomu-kananmunia käyttävät 30–49-vuotiaat naiset. Tutkimustulosten perusteella kananmunien päivittäinen kulutus on runsasta. Kananmunia syödään eniten sellaisenaan, asuinpaikasta tai tulotasosta riippumatta. Kananmunia käytetään enemmän leivonnassa ja ruoanlaitossa maalla kuin kaupungissa. Tärkeimmät ostopäätökseen liittyvät tekijät olivat eläinten hyvin-vointi, laatu ja hinta. Lisäksi kuluttajat olivat hyvin tietoisia luomu- ja lattiakananmunien tuotantoon liittyvistä asioista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste