Kuluttajatutkimus luomukananmunan markkina-asemasta Keski-Suomessa
Hintikka, Birgitta (2019)
Hintikka, Birgitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182465
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Luomutuotteiden myynti on kasvussa ja kasvun ennustetaan kiihtyvän tulevina vuosina. Luomutuotteiden kysynnän kasvun myötä luomutuottajia tarvitaan lisää, jotta kuluttajien kasvaviin tarpeisiin pystytään vastaamaan ja tuotteiden kotimaisuusaste säilyttämään. Luo-mukananmunilla on merkittävä rooli luomumarkkinoilla. Niillä on euromääräisesti suurin markkinaosuus kaikista luomutuotteista.
Tavoitteena oli selvittää kuluttajatutkimuksen avulla, mikä on luomukananmunien mark-kina-asema Keski-Suomessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat tärkeimmät ostopää-tökseen vaikuttavat tekijät ja mistä kuluttaja ostaisi mieluiten luomukananmunia. Lisäksi kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kuluttajien kananmuniin liittyviä käyttökohteita ja määriä. Työn tilaajana toimi Luomuliiketoiminnan kehittäminen Keski-Suomessa- koulutus-hanke.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Kuluttajatutki-mus toteutettiin verkkokyselynä ja tutkimusalueeseen kuuluivat kolme keskisuomalaista kuntaa, Jyväskylä, Jämsä ja Uurainen. Tutkimuskyselyyn vastasi kahden viikon aikana 196 kuluttajaa.
Kuluttajien suhtautuminen luomukananmuniin on pääasiassa myönteinen. Eniten luomu-kananmunia käyttävät 30–49-vuotiaat naiset. Tutkimustulosten perusteella kananmunien päivittäinen kulutus on runsasta. Kananmunia syödään eniten sellaisenaan, asuinpaikasta tai tulotasosta riippumatta. Kananmunia käytetään enemmän leivonnassa ja ruoanlaitossa maalla kuin kaupungissa. Tärkeimmät ostopäätökseen liittyvät tekijät olivat eläinten hyvin-vointi, laatu ja hinta. Lisäksi kuluttajat olivat hyvin tietoisia luomu- ja lattiakananmunien tuotantoon liittyvistä asioista.
Luomutuotteiden myynti on kasvussa ja kasvun ennustetaan kiihtyvän tulevina vuosina. Luomutuotteiden kysynnän kasvun myötä luomutuottajia tarvitaan lisää, jotta kuluttajien kasvaviin tarpeisiin pystytään vastaamaan ja tuotteiden kotimaisuusaste säilyttämään. Luo-mukananmunilla on merkittävä rooli luomumarkkinoilla. Niillä on euromääräisesti suurin markkinaosuus kaikista luomutuotteista.
Tavoitteena oli selvittää kuluttajatutkimuksen avulla, mikä on luomukananmunien mark-kina-asema Keski-Suomessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat tärkeimmät ostopää-tökseen vaikuttavat tekijät ja mistä kuluttaja ostaisi mieluiten luomukananmunia. Lisäksi kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kuluttajien kananmuniin liittyviä käyttökohteita ja määriä. Työn tilaajana toimi Luomuliiketoiminnan kehittäminen Keski-Suomessa- koulutus-hanke.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Kuluttajatutki-mus toteutettiin verkkokyselynä ja tutkimusalueeseen kuuluivat kolme keskisuomalaista kuntaa, Jyväskylä, Jämsä ja Uurainen. Tutkimuskyselyyn vastasi kahden viikon aikana 196 kuluttajaa.
Kuluttajien suhtautuminen luomukananmuniin on pääasiassa myönteinen. Eniten luomu-kananmunia käyttävät 30–49-vuotiaat naiset. Tutkimustulosten perusteella kananmunien päivittäinen kulutus on runsasta. Kananmunia syödään eniten sellaisenaan, asuinpaikasta tai tulotasosta riippumatta. Kananmunia käytetään enemmän leivonnassa ja ruoanlaitossa maalla kuin kaupungissa. Tärkeimmät ostopäätökseen liittyvät tekijät olivat eläinten hyvin-vointi, laatu ja hinta. Lisäksi kuluttajat olivat hyvin tietoisia luomu- ja lattiakananmunien tuotantoon liittyvistä asioista.