Allasterapian käyttömahdollisuudet CP-vammaisten lasten ja nuorten fysioterapiassa : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Risikko, Leena; Virtanen, Emmi (2019)
Risikko, Leena
Virtanen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162398
Tiivistelmä
CP-vamma on yleisin lapsuusiän säännöllistä ja pitkäaikaista, moniammatillista kuntoutusta vaativa oireyhtymä. CP-vamman tyyppi, vaikeusaste sekä vamman liitännäisoireet erilaisin yhdistelmin vaikuttavat CP-vammaisen toimintakykyyn. Murrosiässä CP-vammaisen motivaatio kuntoutusta kohtaan usein laskee, mikä yhdessä murrosiän fyysisten muutosten kanssa heikentää toimintakykyä. Fyysisen harjoittelun jatkuminen aina lapsuudesta aikuisuuteen onkin erityisen tärkeää ja allasterapia fysioterapian yhtenä osa-alueena voikin motivoida CP-vammaista nuorta harjoittelemaan sekä ylläpitämään hyvää toimintakykyä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä CP-vammaisten lasten ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten tietämystä allasterapian käyttömahdollisuuksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja koota näyttöön perustuvaa tietoa, miten ja miksi allasterapiaa käytetään CP-vammaisten lasten ja nuorten kuntoutuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Pubmed-, PEDro-, Cinahl-, Medline-, Academic Search Elite- sekä Cochrane Library- tietokannoista ja hakua täydennettiin manuaalisella haulla. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui sisäänottokriteerien mukaan 12 tutkimusta 766:sta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Teemoiksi nousivat allasterapian toteutus sekä allasterapian arviointimenetelmät ja vaikutukset toimintakykyyn.
Tutkimuksissa allasterapiassa harjoiteltiin eri toimintakyvyn osa-alueita monipuolisilla harjoitteilla ja allasterapian toteutustavat vaihtelivat tutkimusten välillä suuresti. Tulokset osoittavat, että allasterapiaa voidaan toteuttaa hyvin monipuolisin tavoin ja allasterapialla voidaan vaikuttaa riittävän pitkäkestoisesti toteutettuna kaikkiin toimintakyvyn osa-alueisiin CP-vammaisilla lapsilla ja nuorilla, sen ollessa myös motivoiva harjoittelumuoto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä CP-vammaisten lasten ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten tietämystä allasterapian käyttömahdollisuuksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja koota näyttöön perustuvaa tietoa, miten ja miksi allasterapiaa käytetään CP-vammaisten lasten ja nuorten kuntoutuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Pubmed-, PEDro-, Cinahl-, Medline-, Academic Search Elite- sekä Cochrane Library- tietokannoista ja hakua täydennettiin manuaalisella haulla. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui sisäänottokriteerien mukaan 12 tutkimusta 766:sta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Teemoiksi nousivat allasterapian toteutus sekä allasterapian arviointimenetelmät ja vaikutukset toimintakykyyn.
Tutkimuksissa allasterapiassa harjoiteltiin eri toimintakyvyn osa-alueita monipuolisilla harjoitteilla ja allasterapian toteutustavat vaihtelivat tutkimusten välillä suuresti. Tulokset osoittavat, että allasterapiaa voidaan toteuttaa hyvin monipuolisin tavoin ja allasterapialla voidaan vaikuttaa riittävän pitkäkestoisesti toteutettuna kaikkiin toimintakyvyn osa-alueisiin CP-vammaisilla lapsilla ja nuorilla, sen ollessa myös motivoiva harjoittelumuoto.